UNZSOP063 Ošetřovatelská péče o děti v oftalmologii

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
6/6/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Jan Němčanský (přednášející)
Mgr. Bc. Lukáš Kolarčík, DiS. (cvičící)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Čt 26. 10. 12:15–14:40 C311, 14:45–15:30 C311, 15:35–18:00 C311
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UNZSOP063/A: St 1. 11. 13:05–17:10 C303, L. Kolarčík
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a zaměřuje se na specifika poruch, vad a onemocnění v očním lékařství u dětí všech věkových skupin. Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení potřeb dětí s touto skupinou problémů tak, aby byli schopni poskytovat kvalitní ošetřovatelskou péči v multidisciplinárním týmu. Klade důraz zejména na preventivní ošetřovatelské aktivity zaměřené na ochranu zraku.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student objasní patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin onemocnění, popíše vyšetřovací i léčebné metody vztahující se ke konkrétnímu onemocnění, zná postup přípravy dítěte k vyšetření či léčebnému postupu. Odborné dovednosti: Student realizuje ošetřovatelský proces u dětského pacienta s ohledem na specifika onemocnění, edukuje dětského pacienta v závislosti na základním onemocnění a na věku, event. rodinu dítěte, vyrovnává se se zátěžovými situacemi a adekvátně je řeší, zná a respektuje právní a etické a společenské normy ve vztahu k dětským pacientům a jejich rodinám s očními onemocněními, komunikuje s dítětem přiměřeně k základní diagnóze a věku. Obecná způsobilost (kompetence): Student dokáže posoudit potřeby dětí všech věkových skupin s oční poruchou, vadou a onemocněním a poskytovat kvalitní ošetřovatelskou péči v multidisciplinárním týmu. Student klade důraz zejména na preventivní ošetřovatelské aktivity zaměřené na ochranu zraku. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Osnova
  • 1. Anatomie oka, fyziologie vidění. Oko jako optický systém. Refrakční vady v dětském věku, vyšetřovací metody, možnosti řešení refrakčních vad. 2. Vrozené anomálie oka a očních adnex Strabismus, amblyopie, možnosti léčení. 3. Onemocnění předního očního segmentu v dětském věku (spojivka, rohovka, duhovka). Základní ošetřovací techniky v oftalmologii. Glaukom v dětském věku 4. Onemocnění zadního očního segmentu v dětském věku (cévnatka, sítnice, zrakový nerv) Tumory oka u dětí. Oční protézy. 5. Oční projevy celkových onemocnění u dětí (diabetes mellitus, revmatické choroby, parazitární choroby, choroby pojivové tkáně, kožní choroby) Diferenciální diagnostika červeného oka 6. Úrazy oka, první pomoc při úrazech oka. Zásady ošetření různých typů úrazů. Péče o zrakově handicapované děti. Zásady péče o nevidomé. Přehled probírané látky cvičení: 1. Fyziologie vývoje vidění - Vývoj zrakové ostrosti a ostatních zrakových dovedností během prvních 6 let věku, jednotlivé oblasti zrakové percepce, vhodné hračky a činnosti pro děti v daném věkovém období z hlediska zdravého vývoje, vliv zraku na vývoj pohybu u dětí. - Co ohrožuje dětský zrak 2. Vyšetřovací metody v oftalmologii - Metody preventivního vyšetřování zraku u dětí různého věku; přístrojová vyšetření, které provádí sestra, ale nositelem výkonu je lékař - Neurooftalmogie - metody vyšetřování 3. Klinické projevy zrakových vad - Simulace zrakových vad, - Centrální poškození zraku, příčiny a projevy, možnosti terapie 4. Možnosti léčby zrakových vad u dětí - Brýlová korekce, kontaktní čočky, okluzní terapie, ortoptická péče, operativní zákroky - Edukace rodičů a dětí před konkrétním vyšetřením či operačním výkonem 5. Zrakově postižené děti - specifický přístup k dětem se zrakovým postižením - slabozrakost a slepota, sociální důsledky - kompenzační pomůcky, - metody a techniky práce se zrakově postiženými dětmi, - podpora rodičů, pomocné organizace
Literatura
    povinná literatura
  • SYNEK, S. a Š. SKORKOVSKÁ. Fyziologie oka a vidění. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3992-2. info
  • BRÍMOVÁ, P. a kolektiv AUTORŮ. Ošetřovatelská péče v oční chirurgii. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. ISBN 978-80-7013-552-5. info
  • HORNOVÁ, J. Oční propedeutika. 1. vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4087-4. info
  • AUTRATA, R. Dětská oftalmologie I. Část. Brno: Masarykova universita Brno, 2008. ISBN 978-80-210-4678-8. info
  • HLOŽÁNEK, M. a B. BRŮNOVÁ. Přístrojová technika v oftalmologii. Praha: Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, 2006. ISBN 80-902160-9-9. info
    doporučená literatura
  • ROZSÍVAL, P. Oční lékařství. 2., přeprac.vyd. Praha: Galén, 2017. ISBN 978-80-7492-316-6. info
  • HROMÁDKOVÁ, L. Šilhání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-530-3. info
  • MICHALÍK, J. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3. info
  • MICHÁLEK, M., P. VOJTÍŠEK a J. VONDRÁČKOVÁ. Váš nevidomý pacient. raha: Okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2010. ISBN 978-80-86932-26-2. info
Výukové metody
Přednáška, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.