UPPVJK022 Methodology of Andragogical and Gerontagogical Research

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
10/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Vladislava Závrská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 20. 10. 8:05–9:40 C308, Fri 3. 11. 8:05–9:40 C311, Fri 24. 11. 13:05–14:40 C311, 16:25–18:00 C311, Fri 8. 12. 9:45–11:20 C311
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům ultimativní znalosti a dovednosti, které uplatní nejen při zpracování se bakalářské práce, ale i v profesním životě v rámci depistáží. Studenti získají znalosti, dovednosti a způsobilosti v oblasti metodologie andragogického a gerontagogického výzkumu. Předmět je zaměřen nejen na získání odborných znalostí (terminologie), ale především na uplatnění daného v praxi.
Learning outcomes (in Czech)
Oborové znalosti: Student umí vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkum v kontextu osob seniorského a preseniorského věku. Umí vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé techniky a metody sběru dat.
Oborové dovednosti: Student umí vytvořit projekt svého zamýšleného výzkumu v bakalářské práci s uplatněním získaných znalostí v rámci předmětu.
Obecné způsobilosti:Student umí získané znalosti a dovednosti využívat v kontextu různých cílových skupin osob seniorského a preseniorského věku a v kontextu tematického zaměření výzkumu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Andragogický a gerontagogický výzkum – vymezení, typy výzkumů, aplikovaný výzkum, etické aspekty výzkumu
  • 2. Specifika výzkumu s osobami preseniorského a seniorského věku
  • 3. Kvalitativní a kvantitativní výzkum – rozdíly, uplatnění v konkretizovaných příkladech
  • 4. Výběr výzkumného problému, formulace výzkumných otázek, formulace hypotéz
  • 5. Výběr respondentů – pravděpodobnostní a nepravděpodobnostní metody výběru respondentů
  • 6. Techniky a metody sběru dat I. – dotazník, rozhovor (typy, strukturace, volba otázek)
  • 7. Techniky a metody sběru dat II. – pozorování a Q-metodologie
  • 8. Techniky a metody sběru dat III. – obsahová analýza
  • 9. Zpracování a statistické vyhodnocení kvantitativních dat – modus, medián, směrodatná odchylka, nominální variance, chí-kvadrát, koeficient kontingence, znaménkové schéma
  • 10. Statistické vyhodnocení získaných kvantitativních dat v programu Microsoft Excel
  • 11. Kódování a tvorba kategoriálního systému – kódování (otevřené, selektivní, axiální)
  • 12. Zpracování a vyhodnocení kvalitativních dat – metoda prostého výčtu, metoda vyložení karet, metoda zachycení vzorců, metoda vytváření trsů
  • 13. Prezentace získaných dat v kvalifikační práci, obsah závěrečné zprávy výzkumu
Literature
    required literature
  • HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Páté, rozšířené vydání. Praha: Portál, 2015. 734 stran. ISBN 978-80-262-0981-2.
  • HENDL.J.,RER,J. Metody výzkumu a evaluace. Praha, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2. vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3. info
  • JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky výzkumu I – základy kvantitativního výzkumu. Opava: FVP, 2014.
  • JANIŠ, K. ml. aM. KOLAŘÍKOVÁ.Úvod do problematiky výzkumu II – základy kvalitativního výzkumu. Opava: FVP, 2016.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Metodologie andragogického a gerontagogického výzkumu[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7. info
  • ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
    recommended literature
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. info
  • PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5. info
  • PUNCH, K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
Assessment methods (in Czech)
zápočet, zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Accreditation winter, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UPPVJK022