UPPVMK026 Praktika ve speciálněpedagogické diagnostice

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Michaela Šedá, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 6. 10. 8:05–10:30 C208, Pá 20. 10. 12:15–14:40 C308, Pá 15. 12. 8:05–10:30 C208
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(3)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty odbornou způsobilostí orientovat se v odborné dokumentaci a podílet se na tvorbě vybraných dokumentačních materiálů, které slouží jako zdroj informací o profesních činnostech speciálního pedagoga (zprávy z praxí, exkurzí, záznamové archy, pozorovací koncepty, přípravy na praxi). Důraz bude kladen na speciálně pedagogické jevy a procesy v kontextu dodržení předepsané struktury dokumentu. Pozornost bude věnována i specifickým dokumentům v podobě auditivní nebo audiovizuální nahrávky.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student zná metody speciálně pedagogické diagnostiky
- student rozumí smyslu vedení odborné dokumentace za účelem komplexního rozvoje člověka
Odborné dovednosti:
- student si ověří praktickou aplikaci základních prostředků speciálně pedagogické diagnostiky
- student získá zkušenosti s tvorbou vybraných dokumentačních materiálů
Obecné způsobilosti:
- student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky
- student se orientuje procesních schématech poradenských služeb v rámci příslušných rezortů
- vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů
Osnova
  • 1. Diagnostické kompetence speciálního pedagoga.
  • 2. Vybrané diagnostické nástroje za účelem zjištění speciálních potřeb osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální.
  • 3. Analýza dostupné odborné dokumentace (závěry vyšetření ve školských poradenských zařízeních, doporučení ke vzdělávání).
  • 4. Plán pedagogické podpory (principy tvorby, spolupráce se školním poradenským pracovištěm).
  • 5. Individuální vzdělávací plán (principy tvorby, spolupráce se školním poradenským pracovištěm, školským poradenským zařízením).
  • 6. Záznamový arch pozorování (konstrukce, aplikace).
  • 7. Vyhodnocení záznamového archu pozorování, závěry.
  • 8. Diagnostický rozhovor (konstrukce, záznam).
  • 9. Vyhodnocení diagnostického rozhovoru, závěry.
  • 10. Možnosti využití registračních pomůcek (audio, video) pro diagnostické účely.
  • 11. Analýza audiozáznamu, závěry.
  • 12. Analýza videozáznamu, závěry.
Literatura
    povinná literatura
  • BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním. Praha: Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.
  • BITTMANN, J., BITTMANNOVÁ, L. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: Prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-53-4.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
  • KREJČÍŘOVÁ, D., SVOBODA, M., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
    doporučená literatura
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
  • PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
  • VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-690-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava, Ostravská univerzita, 2017. ISBN: 978-80-7464-961-5.
    neurčeno
  • ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • EVERITT, J. G. Lesson Plans. Rutgers University Press, 2018. ISBN 978-0813587608.
  • JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • KENDÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-12-1.
  • OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. Praktika ve speciálně pedagogické diagnostice. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Zápočet je udělen na základě zpracování Plánu pedagogické podpory pro žáka se specifickými poruchami učení.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2022, zima 2024.