UPPVMK060 Celostní muzikoterapie 1

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (přednášející)
Garance
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 13. 10. 15:35–18:00 C209, Pá 3. 11. 15:35–18:00 C209
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(2) && !FVP22K001
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/14, pouze zareg.: 4/14
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podstatou předmětu je získání teoretických i praktických informací o možnosti využití muzikoterapeutických aktivit, konkrétně celostní muzikoterapie v praxi. Předmět je veden prožitkovou formou workshopu, teorie se prolíná s praktickou částí. Teoretická oblast se zaměřuje na základní východiska, možnosti, směry muzikoterapie, vliv hudby na člověka, charakteristiku konkrétního muzikoterapeutického směru – Celostní muzikoterapie, její vliv na organismus člověka, formy, využívané nástroje, zásady, principy. Představení nástrojů specifické pro celostní muzikoterapii. Praktická část se zaměřuje na vlastní prožitek – představení nástrojů přirozeného ladění, tvorbu rytmu, praktické využití nástrojů v rámci aktivní formy muzikoterapie a muzikoterapeutického orchestru a absolvování receptivní formy muzikoterapie.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student je schopen definovat a teoreticky vymezit pojem muzikoterapie
- student je schopen charakterizovat celostní muzikoterapeutický přístup
- student zná základní pravidla a zásady a formy muzikoterapie
- student je schopen specifikovat vliv hlasu na organismus člověka
- student se orientuje v interpersonální komunikaci v rámci muzikoterapie
Odborné dovednosti:
- student zvládá základní údery na džembe
- student zvládá základní tvorbu rytmu
- student zvládá hru na perkusivní nástroje
Obecné způsobilosti:
- student umí posoudit a vhodně přizpůsobit prostor pro muzikoterapeutický kruh
- student umí posoudit vhodnost formy muzikoterapeutické aktivity pro konkrétní skupinu
- student umí vyhodnotit vhodnost jednotlivých nástrojů a jejich využití v muzikoterapeutickém kruhu dle individuálních potřeb jedince
Osnova
  • 1. Pojem, definice, charakteristické znaky, cíl muzikoterapie
  • 2. Muzikoterapeutické přístupy – psychodynamický, behaviorální, humanistický, celostní
  • 3. Rozdíly mezi jednotlivými přístupy v muzikoterapii
  • 4. Specifika Celostní muzikoterapie, vznik, vývoj
  • 5. Nástroje netemperované, etnické, přirozeného ladění
  • 6. Základní znalosti o perkusivních nástrojích, druhy
  • 7. Formy celostní muzikoterapie – individuální, skupinová, aktivní, receptivní
  • 8. Aktivní forma celostní muzikoterapie – zásady, principy, příprava místnosti
  • 9. Receptivní forma celostní muzikoterapie – zásady, principy, příprava místnosti
  • 10. Vliv lidského hlasu na organismus, hlas, využití hlasu při muzikoterapii
  • 11. Verbální a nonverbální komunikace v rámci muzikoterapeutických aktivit
  • 12. Sebereflexe, sdílení
Literatura
    povinná literatura
  • KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. et al. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
  • MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. (ed.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
  • SACKS, O. Musicophilia: příběhy o vlivu hudby na lidský mozek. Praha: Dybbuk, 2015. ISBN 978-807-4381-324.
  • ZELEIOVÁ, J. Psychodynamické aspekty muzikoterapie: hudobnopedagogické a hudobnoterapeutické súvislosti. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2012. ISBN 978-80-8082-492.
    doporučená literatura
  • CAMPBELL, D. Mozartův efekt. Praha: Eminent, 2008. ISBN 978-80-7281-336-0.
  • HOLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. Celostní muzikoterapie v institucionální výchově: metoda Lubomíra Holzera: expresivní terapeutické metody – cesta ke změně v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3323-3.
  • MARTINEAU, J. Tajemství hudby: melodie, rytmus, harmonie. Praha: Dokořán, 2019. ISBN 978-80-7363-966-2.
  • MORENO, J. J. Rozehrát svou vnitřní hudbu. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-980-1.
  • OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-6221-4.
    neurčeno
  • EDWARDS, J. ed. The Oxford handbook of music therapy. Oxford: Oxford University Press, 2016. ISBN 978-0-19-963975-5.
  • GERLICHOVÁ, M. Muzikoterapie v praxi – příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1791-8.
  • KOLMAN, V. O čem se nedá mluvit, o tom se musí zpívat: od formy zobrazení k formám života. Praha: Filosofia, 2017. ISBN 978-80-7007-498-5.
  • KOMÁRKOVÁ, Š. Muzikohrádky. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1729-9.
  • SAUS, W. Alikvótní zpěv – tajemství magického umění hlasu. Praha: Maitrea, 2019. ISBN 978-80-7500-427-7.
  • SAVKOVÁ, I. J. Celostní muzikoterapie I. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínkou přihlášení k zápočtu je písemné zpracování a vytvoření aktivní a receptivní formy celostní muzikoterapie pro člověka/skupinu osob s mentálním postižením. Plnění průběžně zadaných úkolů.
Navazující předměty
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.