FVP:PV24TK043 Odborná praxe III - Informace o předmětu
PV24TK043 Odborná praxe III
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 0/0/200. 8 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Cíle předmětu
- Cílem odborné praxe je ověření teoretických znalostí získaných během studia, nácvik praktických dovedností, seznámení se s poskytovanými službami a rozvoj profesionálních kompetencí umožňujících úspěšné uplatnění absolventa na trhu práce. Odborná praxe III má zprostředkovat studentům zkušenost se sociálními vztahy a způsoby práce, které existují, nebo jsou uplatňovány v organizacích, kde se odborná praxe vykonává́.
Dalším cílem praxe je podnítit snahu o reflexi této zkušenosti, umožnit studentům, aby si prakticky vyzkoušeli metody, se kterými se seznámili teoretickým studiem, poskytovat příležitosti, aby studující konfrontovali své́ teoretické představy o budoucí práci s jejich praktickou realizací, rozvinout u studentů sociální́ vnímavost a naučit je pracovat reflektujícím způsobem. Pro studenta je důležité získat zkušenost v běžné práci s klientem v terénu, jeho životními podmínkami, potřebami, ověřit si teoretická východiska a získat základní profesní dovednosti. Ve vybraném zařízení se student bude orientovat v jeho poslání, složení skupiny klientů, organizační struktuře, personálním zajištění, vazby na jiná zařízení a místní komunitu, příslušnou legislativu.
V průběhu praxe bude věnována pozornost také týmové práci včetně spolupráce s dalšími organizacemi a institucemi, rodinami klientů, lékaři, psychology.
Odborná praxe III je realizována formou individuální, souvislé stáže (v rozsahu 8 hodin/1 den, 5 týdnů, celkem 200 hod.) ve vybraném zařízení resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva spravedlnosti. - Výstupy z učení
- Student bude schopen: - charakterizovat zvolené zařízení praxe - uvést hlavní legislativní dokumenty, jimiž se činnost zařízení řídí - charakterizovat prostředí a jeho význam v práci s cílovou skupinou v zařízení - zpracovat přípravy na činnost s klientem zařízení - pod mentoringem realizovat přímou činnost s klientem - realizovat a rozebrat monitoring činnosti sociálního pracovníka v zařízení - autoevaluace své činnosti v rámci praxe Dále: - je schopen aplikovat znalosti z pedagogiky v praxi, používá pedagogické metody v práci – znalost základních metod, forem a technik (výchovy a vzdělávání) - dovede přemýšlet o aktuálních problémech, analyzovat probíhající proces práce s klientem, sledovat vývoj jeho problému nebo potíží, promýšlet možnosti zlepšení situace s ohledem na kvalitu života tohoto jedince - dokáže v praxi uplatnit znalosti nejen z pedagogických disciplín, ale také z psychologie, sociální patologie a speciální pedagogiky - při práci s klientem respektuje věk, tělesný stav a dispozice jedinců včetně specifik komunikace - dokáže rozpoznat problémové situace nejen při práci školitele, ale při vlastních supervidovaných vstupech, - dokáže zpracovat aktivitu a vypracovat přípravu na den, - je zodpovědný v přístupu ke klientovi, spolehlivý v docházce a plnění zadaných úkolů, spolupracující s pracovníky zařízení, - má znalosti z oblasti sebepoznání a sebeuvědomění, je si vědom svých silných a slabých stránek a umí je reflektovat, rozpozná své silné a slabé stránky ve své pedagogické praxi - má schopnost poskytnout a přijmout zpětnou vazbu v týmu
- Osnova
- Vyjasnění postavení studenta v průběhu praxe. Vymezení poslání a cílů pracoviště, cílové skupiny klientů. Identifikace zřizovatele zařízení. Zařazení do sítě sociálních služeb, školství atd., typologie poskytovaných služeb dle zákona. Seznámení se s organizační a personální strukturou zařízení. Náplně práce jednotlivých pracovníků, identifikace možnosti práce v týmu, možnosti supervize (vnitřní, vnější). Seznámení se s legislativou a pracovními předpisy, kterými se řídí pracovníci v organizaci. Seznámení se specifiky cílové skupiny a vymezení typologie problémů klientů daného zařízení. Způsob vedení dat o klientech, ochrana osobnosti klienta proti možnému zneužití osobních informací. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením školitele. Celkové hodnocení praxe z hlediska využití teoretických znalostí a
- Literatura
- povinná literatura
- BARTÍK, V., JANEČKOVÁ, E. Ochrana osobních údajů v aplikační praxi: (vybrané problémy). 4., aktualizované vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-141-5.
- BURDA, F. Teoretická východiska praxe pomáhajících profesí. Ústí nad Orlicí: Oftis, ©2014. ISBN 978-80-7405-335-1
- EISENHAMMEROVÁ, B. a kol. Zdravotně postižení: [Creative help - tvůrčí dílny s lidmi se zdravotním postižením]. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6615-1.
- GULOVÁ, L., ed. Studentské profesní praxe - multikulturní lekce ve školách a v dalších institucích: výukové materiály. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8119-2.
- VOLNÝ, V. Etická dilemata a školní praxe. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-055-1.
- doporučená literatura
- BÁTOROVÁ, M., PERIČKOVÁ, L., ŠOPÍKOVÁ, J. Pohybové aktivity při zdravotním omezení. Brno: Centrum sportovních aktivit Vysokého učení technického v Brně, 2013. ISBN 978-80-214-4733-2.
- EISERTOVÁ, J., ŠVESTKOVÁ, R. Pobytové a volnočasové aktivity se zaměřením na problematiku canisterapie. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2011. ISBN 978-80-7394-294-6
- JANEČKA, Z. a kol. Motorické kompetence osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3953-2.
- JEŠINA, O. a kol. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2946-5.
- JISKROVÁ, I., CASKOVÁ, V., DVOŘÁKOVÁ, T. Hiporehabilitace. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010. ISBN 978-80-7375-390-0.
- KUDLÁČEK, M. a kol. Aplikované pohybové aktivity osob s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3938-9.
- PANSKÁ, S. Aplikované pohybové aktivity osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3655-5.
- TILINGER, P. a kol. Sport osob s intelektovým postižením. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2037-4.
- TRÁVNÍKOVÁ, D., ed. Vybrané aplikované pohybové aktivity: teorie a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6719-6.
- Výukové metody
- praxe
- Metody hodnocení
- hodnocení studenta příslušným mentorem praxe, soulad požadované obsahové náplně praxe s obsahem realizovaným (prezentovaným v deníku praxe), kvalita zpracování konkrétních úkolů v deníku praxe,
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/PV24TK043