PV24TK078 Wellbeing I

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
10/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
Zkušenosti nabyté v rámci praxe (profesní, školní).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit pomáhající profesi jako profesi rizikovou, kde pracovníkům hrozí vznik různých psychosomatických problémů. V předmětu budou předestřeny stěžejní problémy dnešní doby, budou identifikovány zdroje, jak těmto zdárně čelit, budou předstany vybrané relaxační techniky.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: student umí vymezit stěžejní pojmy vážící se k tématu (zátěž a stres), dokáže vyjmenovat adaptivní a neadaptivmní copingové reakce, zvládne vyjmenovat stěžejní psychosomatické obtíže vyskytující se u jedince.
Odborné dovednosti: student dokáže identifikovat konkrétní stresory, kterým je vystaven, dokáže rovněž identifikovat stresory plynoucí ze své profese, dokáže určit neadaptivní copingové odpovědi užívané u své osoby.
Odborné způsobilosti: dokáže identifikovat vlastní zdroje, kterými může těmto stresorům vzdorovat, díky uvedenému zlepší kvalitu výkonu své profese a dosáhne tak duševní pohody u sebe samého, jakož i u svých klientů.
Osnova
  • 1. Pomáhající profese.
  • 2. Charakteristika pomáhajících profesí.
  • 3. Nebezpečí vážící se na osobu pomáhajícího pracovníka.
  • 4. Zátěž, stres.
  • 5. Syndrom vyhoření.
  • 6. Významné stresory současné doby.
  • 7. Psychosomatická medicína.
  • 8. Civilizační choroby.
  • 9. Coping, copingové reakce.
  • 10. Způsoby relaxace.
  • 11. Prevence syndromu vyhoření.
  • 12. Nácvik relaxačních technik.
Literatura
    doporučená literatura
  • BLATNÝ, M. Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3462-3. info
  • ŽUMÁROVÁ, M. Subjektivní pohoda a kvalita života seniorů. Prešov: Akcent print, 2012. ISBN 978-8089295-43-2. info
    neurčeno
  • NEDVĚDOVÁ, Daniela. Stres a syndrom vyhoření v profesi porodních asistentek. Ošetřovatelské perspektivy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019, roč. 2, č. 2, s. 65-80. ISSN 2571-0702. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.25142/osp.2019.015. URL info
  • IRMIŠ, F. Nauč se zvládat stres. Praha: Alternativa, 1996. ISBN 80-7178-303. info
Výukové metody
Monologická, dialogické, diskuse, nácvik.
Metody hodnocení
Písemné zpracování tématu (specifikace): identifikace stresorů, kterým je student vystaven, popis individuálních strategií jejich zvládání.
Informace učitele
Konzultace s vyučujícím během výuky, po dohodě osobní konzultace nebo emailová konzultace.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/PV24TK078