PV24TP023 Didactization of Prevention of Risk Behaviour

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
1/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do problematiky. Vymezení základního pojmového aparátu z oblasti didaktiky ve vazbě k problematice jevů rizikové chování
  • 2. Osobnost výchovného pracovníka ve vzdělávacím procesu. Kompetence výchovného pracovníka, jejich rozvoj, sebereflexe, sebezdokonalování v didaktické činnosti
  • 3. Osobnost žáka, studenta ve výchovně vzdělávacím procesu, vazba jedinec – didaktické zpracování rizikového jevu.
  • 4. Projektování výchovně vzdělávací činnosti se zaměřením na prevenci rizikového chování
  • 5. Učivo (obsah vzdělávání) a jeho struktura (vědomosti, dovednosti, hodnoty). Výchovné a vzdělávací cíle a jejich aplikace ve výchovně-vzdělávacím procesu, cíle preventivních činností, jejich vymezování v souvislosti s taxonomiemi cílů v jednotlivých oblastech výchovně vzdělávacím procesu. Význam formování cíle pro výchovný proces
  • 6. Didaktické zásady, jejich stanovování a význam jejich dodržování při tvorbě i realizaci preventivních činností
  • 7. Organizační formy a metody výuky se zaměřením na aplikaci preventivních aktivit. Volba forem a metod vzhledem k věku jedince, jeho potřebám, sociální situaci, vzhledem k preventivním činnostem. Vybrané aktivizační metody
  • 8. Koncipování programu primární prevence. Dominanty preventivního programu. Projektové vyučování. Koncipování projektů
  • 9. Materiální didaktické prostředky a jejich místo ve výchovně vzdělávacím procesu, materiální didaktické prostředky jako pracovní nástroj pro realizaci preventivních aktivit. Uplatnění materiálních a nemateriálních prostředků v oblasti didaktizace rizikového chování
  • 10. Hodnocení výsledků, funkce a fáze hodnocení, typy hodnocení, aktuální problémy hodnocení, hodnocení preventivních aktivit, reflexe hodnocení. Význam hodnocení
Literature
    required literature
  • ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
  • JANIŠ, K. Didaktizace prevence projevu rizikového chování. (studijní opora pro studenty programu sociální patologie a prevence). Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2022.
    recommended literature
  • JANIŠ, K., LOUDOVÁ, I. Vybraná témata z teorie výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-222-5.
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7. info
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. info
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. info
  • KALHOUS, Z, OBST, O., et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. info
  • PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3. info
Teaching methods
Seminar - verbal methods, methods of independent work
Assessment methods (in Czech)
Seminář: 1. docházka - povinná účast - omluveny max. 2 neúčasti - zdůvodnění absence zaslat vyučující semináře na e-mail předem, případně max. do 5 dní po termínu semináře, 2. prezentace (o prezentovaném tématu student dokáže diskutovat s ostatními), 3. splnění stanovených úkolů v semináři, 4. aktivní účast na aktivitách v semináři podle zadání. Studenti se musí aktivně zapojovat do diskutovaných témat a aktivit, pasivita v seminářích může být důvodem pro nesplnění semináře. Zkouška: písemná z určené povinné literatury a přednášek
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/PV24TP023