UNZSRK028 Komunitní péče

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
4př+20sam/sem. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Čt 10. 10. 8:55–12:10 C308
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí předmětů z ošetřovatelství v oblasti primární a terciární péče. Zaměřuje se na zdraví lidí v komunitě. Studenti pochopí význam pojmu „komunita“, její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb lidí a její hierarchii: jedinec-rodina-obvod-město-okres-stát-národ-svět. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí v komunitě pro život jednotlivců a jejich rodin. Naučí se postupům ošetřování klientů/pacientů v podmínkách domácího prostředí. Předmět studenty dále seznámí s organizační strukturou služeb Agentur domácí péče a platnou legislativou pro jejich činnost.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy komunita, komunitní péče, domácí péče. Orientuje se v procesu ošetřovatelského péče v komunitě. Orientuje se v platné legislativě. Odborné dovednosti: Student umí charakterizovat zásady ošetřovatelské péče v komunitě, chápe strukturu domácí péče a je schopen uvedené poznatky implementovat v kontaktu s klienty. Obecná způsobilost: Student se dokáže rozhodnout samostatně a odpovědně zvolit správný typ komunitní práce a péče o jednotlivce či skupiny. V případě potřeby je schopen navrhnout strukturu agentury domácí péče. Kompetence: Student si získanou schopnost orientovat se v oblasti komunitní péče bude nadále rozvíjet a prohlubovat ať už v rovině teoretické, nebo formou praxe.
Osnova
  • 1. Organizace zdravotních služeb. Komunita jako klient – definice komunity podle WHO (1974), faktory ovlivňující zdraví komunity. 2. Komunita a komunitní péče, rozvoj komunit v EU – územně správní celky – teorie rozvoje komunity. 3. Obecné principy komunitní péče, komunitní plánování, komunitní služby a instituce. 4. Komunitní ošetřovatelství, ošetřovatelský proces v komunitě. 5. Role všeobecné sestry v komunitní péči. Standardy komunitního ošetřovatelství. 6. Využití klasifikačních systémů v komunitním ošetřovatelství. 7. Domácí péče (filozofie domácí péče, organizace domácí péče, odlišnosti poskytování ošetřovatelské péče v domácím prostředí), agentury domácí péče, Národní centrum domácí péče. 8. Formy domácí zdravotní péče, rozsah poskytované péče. 9. Rodina jako klient, definice a funkce rodiny, charakteristika a změny rodiny, hodnocení rodiny, zdravotní potřeby rodiny, domácí návštěvy. 10. Komunitní péče o děti. 11. Komunitní péče ve školách, školní sestra. 12. Komunitní péče o ženu. 13. Komunitní péče o osoby se speciálními potřebami (skupiny ohrožené sociálním vyloučením, bezdomovci). 14. Komunitní péče o osoby s psychiatrickým onemocněním, se závislostí. 15. Komunitní péče o osoby s handicapem. 16. Komunitní péče o seniory. 17. Komunitní péče v multikulturním prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • HANKEOVA, L. Komunitní a domácí péče. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • KALVACH,Z., ČELEDOVÁ, L. HOLMEROVÁ, I. a kol. Křehký pacient a primární péče. Praha:Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4026-3. info
  • JAROŠOVA, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7. info
    doporučená literatura
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4. info
  • GRUCMANOVÁ, D. Romové v komunitě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011. info
Výukové metody
Přednášky, cvičení.
Metody hodnocení
Požadavky ke splnění zápočtu: 80 % účast studenta na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Požadavky k zápočtu: zpracování vybraného tématu v rozsahu 5–7 stran, jeho prezentace a obhajoba.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly. Předmět je ukončen zápočtem, v rámci něj student prokáže znalosti základní i vybrané doporučené literatury a dokáže diskutovat o zpracovaných korespondenčních úkolech. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Požadavky k zápočtu: zpracování vybraného tématu v rozsahu 5 – 7 stran, jeho prezentace a obhajoba.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UNZSRK028