UPPVMK024 Surdopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Petra Volná (přednášející)
Garance
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Rozvrh
Pá 4. 10. 13:55–16:20 C207, Pá 18. 10. 13:55–16:20 C207, Pá 1. 11. 13:55–16:20 C207, 16:25–18:50 C207
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(3)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Základy surdopedie jako součást speciální pedagogiky vymezuje obsahovou stránku výuky v oblastech: vztah surdopedie k ostatním vědám, provázanost surdopedie a logopedie, interdisciplinární spolupráce. Předmět charakterizuje odborou terminologii v surdopedii; fyziologii sluchového analyzátoru, sluchové percepce, zahrnující etiologii, klasifikaci a charakteristiku jednotlivých sluchových vad. Poskytuje historický nástin vývoje výchovy a vzdělávání sluchově postižených u nás a v zahraničí včetně kulturního pohledu na problematiku neslyšících jako kulturní minoritu a jazykovou minoritu. Cílem je i získání základního přehledu o organizaci péče o sluchově postižené, raná péči, péči v předškolním a školním věku; o současném systému institucionální péče o sluchově postižené jedince v ČR; o inkluzi u žáků s vadami sluchu a současných trendech ve výchově a vzdělání sluchově postižených. Obsahová náplň výuky umožňuje získat poznatky z diagnostiky a speciálně pedagogické diagnostiky v surdopedii, včetně psychologických zvláštností sluchově postižených. Nastiňuje teorii a praxi výchovy a vzdělávání sluchově postižených v oblastech: metodika jazykové a komunikační výchovy z hlediska věku a stupně sluchové vady; didaktické zásady vzdělávání sluchově postižených, komunikační systémy sluchově postižených a základy specifických komunikačních dovedností, nezbytných pro dorozumívání se sluchově postiženými jedinci, terapie, intervence, kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením, poradenský systém a současná legislativa z hlediska podpory vzdělávání u sluchově postižených.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student získá vhled do problematiky surdopedie, význam sluchu a sluchové percepce pro člověka z pohledu etiologie, fyziologie a patologie sluchového analyzátoru
- student získá přehled teoretických základů vizuálněmotorických komunikačních systémů a jejich využití v surdopedické intervenci, přehled a aplikace základních diagnostických vyšetřovacích metod, specifik při logopedické intervenci s jedinci se sluchovým postižením
- student se orientuje a získá přehled o poradenském systému a poskytovatelích služeb pro jedince se sluchovým postižením, možnosti profesionální orientace jedinců se SP, znalost specifik kompenzačních pomůcek pro jedince se SP
Odborné dovednosti:
- student se orientuje a získá přehled o typech a stupních sluchového postižení, o metodách vyšetření sluchu, přehled kritérií posouzení vývoje řeči na základě specifických projevů neverbální a verbální komunikace u jedinců se sluchovým postižením
- student aplikuje základní poznatky, zásady a odlišnosti při primární komunikaci se sluchově postiženými, používá základní pravidla, metody a přístupy v edukaci a reedukaci u sluchově postižených jedinců
- student využívá získaných poznatků za účelem stanovení základních intervenčních postupů pro komplexní rozvoj u jedinců se SP, uplatnění vybraných náhradních komunikačních systémů u jedinců se SP
Obecné způsobilosti:
- student aplikuje znalostí, specifické zvláštností ve vývoji jedince se sluchovým postižením pro jeho další vývoj osobnostní, rozvoj komunikace
- student aplikuje modifikaci diagnosticko-intervenčních postupů a přístupů s jedinci se sluchovým postižením
- student získá základní kompetence k interakci a intervenci v procesu edukace dětí a žáků se sluchovým postižením
- student připravuje odborné speciálněpedagogické, preventivní a aktivizační podpůrných opatření pro jedince se SP, interpersonální komunikace a kooperace v meziresortním rámci
Osnova
  • 1. Vymezení základních termínů a pojmů oboru surdopedie; historický přístup ke vzdělávání sluchově postižených.
  • 2. Úvod do fyziologie sluchu. Anatomie sluchového orgánu; metody vyšetření sluchu, sluchové zkoušky, audiometrie, screening v gesci zdravotnictví a orientační vyšetření sluchu ve školství.
  • 3. Patologie sluchového analyzátoru ̶ klasifikace, etiologie a symptomatologie sluchových vad; specifika jednotlivých fází vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením.
  • 4. Vývoj péče o osoby se sluchovým postižením v historii a vývoj školského systému pro děti a žáky se sluchovým postižením. Rozvoj škol a institucí v kontextu vývoje a požadavků společnosti.
  • 5. Systém institucionální péče o sluchově postižené. Střediska rané péče, speciálněpedagogická centra. Školy pro sluchově postižené.
  • 6. Inkluzivní tendence a socializace sluchově postižených u nás a v zahraničí; začlenění jedinců se sluchovým postižením do majoritní společnosti. Pracovní uplatnění sluchově postižených.
  • 7. Komunikace a komunikační styly ̶ audioorální komunikační systémy a vizuálněmotorické komunikační systémy; základy komunikačního chování; základy specifických dorozumívacích dovedností použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.
  • 8. Didaktické zásady a specifika odlišných charakteristik vizuální percepce odezírání; globální čtení, počáteční čtení, orální řeč a její charakteristika, prstová abeceda - jednoruční a dvojruční daktyl, znakové jazyky těžce sluchově postižených.
  • 9. Základní a metodické přístupy ve vzdělání a výchově jedinců se sluchovým postižením, specifika dorozumívacích dovedností, použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.
  • 10. Vstupní diagnostické metody u jedinců se sluchovým postižením; screening, depistáž, včasná intervence.
  • 11. Role logopeda/surdopeda v edukaci a reedukaci sluchu.
  • 12. Kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením. Aplikace a řešení modelových situací, které vyvstávají při práci s jedinci se sluchovým postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KOPEČNÝ, P. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Septima. Praha. 2002.
  • HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
  • HRUBÝ, J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených. Část první. Občanské sdružení Tiché učení, Univerzita Hradec Králové, 2008. 77 s. ISBN 978‐80‐904786‐1‐9.
  • HUDÁKOVÁ, A. a kolektiv. Ve světě sluchového postižení. Federace rodičů a přátel sluchově postižených‐středisko rané péče Tamtam pro rodiny dětí se sluchovým postižením. Praha, 2005. ISBN 80‐86792‐27‐7.
  • GÜNTHER, K. B. Bilingvální vzdělávání neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT, 2000
  • KABÁTOVÁ, Z., PROFANT, M. a kol. 2012. Audiológia. 1. vyd. Praha; Bratislava: Grada Publishing. 360 s. ISBN 978-80-247-4173-4.
  • KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2002, 303 s. ISBN 80-246-0329-2. LANGER J.; SOURALOVÁ, E. 2013. Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3701-9.
  • MUKNŠNÁBLOVÁ M. Péče o dítě s postižením sluchu. Grada. 1. vydání. Praha. 2014. ISBN 978-80-247-5034-7
  • POTMĚŠIL, M. Sluchově postižení a sebereflexe. 1. vydání. Karolinum, Praha. 2007, s. 10. ISBN 9788024613000.
  • PROCHÁZKOVÁ, V., VYSUČEK, P. Jak komunikovat s neslyšícím klientem. 1. vydání. Vzdělávací institut ochrany dětí v Praze. 2007, s. 5. ISBN 978‐80‐86991‐18‐4.
  • PULDA, M. 2000. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Masarykova Univerzita.
  • SOURALOVÁ, E. Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami se sluchovým postižením. 1. vydání. Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. s. 7. ISBN 978‐80‐224‐1630‐4.
  • SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 2. vyd. Praha: Septima, s. r. o., 2005. 151 s. ISBN 80-7216-214-4.
  • STRNADOVÁ, V. Komunikace neslyšících – odezírání. 1. vydání. Technická univerzita. Brno, 1996. ISBN 8070831871.
  • SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 2. vyd. Praha: Septima, s. r. o., 2005. 151 s. ISBN 80-7216-214-4.
  • ŠLAPÁK, I., JANEČEK, D., LAVIČKA, L. 2009. Základy otorinolaryngologie a foniatrie pro studenty speciální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita. ISSN 1802- 128X.
  • ŠTĚRBOVÁ, D. a kol. Hluchoslepota – lidé s ní a kolem ní. Olomouc: Univerzita. Palackého v Olomouci, 2006. 103 s. ISBN 80-244-1433-3.
  • VÁGNEROVÁ, M. LISÁ, L. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání, Praha: Karolinum3. vydání. 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
    doporučená literatura
  • BARVÍKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5710-9.
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka, HORÁKOVÁ Radka. Komunikační a simulační techniky surdopedické. 1., elektronické. Brno: Masarykova univerzita, 2019. 68 s. ISBN 978-80-210-9678-3.
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262–0084-0.
  • LANGER, Jiří. Komunikace osob se sluchovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3674-6.
  • POTMĚŠIL, Miloň a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244.3310-3.
  • LANGER, Jiří, SOURALOVÁ, Eva, HORÁKOVÁ, Radka. Taktilní znakový jazyk. Manuál k výuce a studiu. Praha: o.s. LORM – Společnost pro hluchoslepé, 2010. ISBN 978-80-254-8457-9.
  • TARCSIOVÁ, Darina. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, DOLEŽALOVÁ, Lenka, HORÁKOVÁ, Radka. Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky se sluchovým postižením. Metodická příručka. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020. 303 s. ISBN 978-80-2
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu: funkční hodnocení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 124 s. ISBN 978-80-210-8130-7.
  • KABÁTOVÁ, Zuzana; PROFANT, Milan a kol. Audiológia. Vyd. 1. Bratislava: Grada Publishing, a.s. 360 s. 2012. ISBN 978-80-247-4173-4.
  • KOMORNÁ, Marie. 2008. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce 2. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. 79 s. ISBN 978-80-87218-18-1.
  • TARCSIOVÁ, Darina. Posunkový jazyk a vzdelávanie nepočujúcich. Vyd. Iris. 2019, ISBN 9788082000408.
    neurčeno
  • JANOTOVÁ, Naděžda. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6.
  • HORÁKOVÁ, Radka. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
  • LECHTA, Viktor a kol. E-kniha Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: portál, 2012, 440 stran. Katalogové číslo: 160446.
  • SOURALOVÁ, Eva. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1008-7.
  • TARCSIOVÁ, Darina. 2008. Pedagogika sluchovo postihnutých. Bratislava: MABAG. 102 s. ISBN 978-80-89113-52-1.
  • ZEZULKOVÁ, Eva, JANKŮ Kateřina a ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. 136 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7510-444-1.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Surdopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMK024