UPPVMP033 Bakalářská práce II

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
0/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(3) && UPPVMP031 Bakalářská práce I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Terminologicky a odborně správně interpretovat praktickou aplikaci teoretických poznatků, uplatněnou metodologii výzkumu, typ výzkumu a zjištěné výsledky. Student v kontextu vybraného tématu vysvětlí proces operacionalizace výzkumných otázek, příp. hypotéz a formuluje praktická doporučení. Student/ka popisuje řešený problém, formuluje cíle a předpoklady, zdůvodní použitou metodologie ve vazbě na téma a cíle závěrečné práce.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- formuluje a zpřesňuje problém, který chce v bakalářské práci řešit
- konstruuje obsahovou strukturu projektu závěrečné práce
- ověřuje formulaci základních tezí a způsobu řešení vybraného tématu
- zpracovává shromážděná data a vyhodnocuje a interpretuje zjištěné výsledky
- diskutuje připravené závěry práce a vyvozuje doporučení pro praxi
Odborné dovednosti:
- samostatně vyhledává, třídí a kriticky hodnotí teoretické a praktické informace relevantní pro systematické a komplexní řešení důsledků zdravotního problému v úrovni jednotlivce, skupiny, komunity
Obecné způsobilosti:
- umí rozpoznat problém a objasnit jeho podstatu, popř. rozčlenit ho na části
- umí vytvářet hypotézy a navrhovat postupné kroky, zvažovat využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy
- uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívat i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
- kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je, nachází argumenty a důkazy pro své tvrzení, formuluje a obhajuje podložené závěry
- je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží na problém z různých stran
- zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků
Osnova
  • 1. Průběh realizace výzkumu dle stanoveného harmonogramu.
  • 2. Aktualizace harmonogramu a upřesnění výzkumných nástrojů.
  • 3. Zpracování shromážděných dat a interpretace zjištěných výsledků.
  • 4. Vyhodnocování a interpretace výzkumných dat.
  • 5. Finalizce pracovní verze teoretické části, uzavření teoretické části práce.
  • 6. Kompletace praktické části práce, vyhodnocení cílů práce, upřesnění přílohové části.
  • 7. Sestavení hlavních závěrů, vyvození doporučení pro praxi, příp. diskuse.
  • 8. Kompletace teoretické a praktické části, úvod, závěr, resumé.
  • 9. Konzultace závěrečných připomínek k empirické části.
  • 10. Dopracování formální stránky závěrečné práce (stylisticky, jazykově a gramaticky správné vyjadřování).
  • 11.-12. Příprava na obhajobu, adekvátní reakce na předpokládané otázky a připomínky.
Literatura
    povinná literatura
  • Metodický pokyn děkana ke zpracování, prezentaci a ukládání závěrečných prací na FVP SU v Opavě v aktuálním znění.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
    doporučená literatura
  • MAREŠ, J., VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace. 2013, roč. 23, č. 4, s. 455-477. ISSN 1211-4669.
  • ŠANDEROVÁ, J., MILTOVÁ, A. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2009. ISBN 978-80-86429-40-3.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. ISSN 1211-4669.
    neurčeno
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2.
  • HENDL, J. Statistika v aplikacích. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0700-9.
  • HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V. ed. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-7315-102-2.
  • ELLIOTT, L. A. Composing Science. Teachers College Press, 2016. ISBN 978-0807758069.
Metody hodnocení
Návrh metodologie empirické části je v souladu s vytýčenými cíli, vyhodnocení a interpretaci zjištěných výsledků odpovídá očekávaným nárokům na vědeckou práci, práce obsahuje doporučení pro praxi, příp. návrh na rozšíření výzkumného záměru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2023, zima 2023, léto 2024, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMP033