USPQK026 Didaktika předmětů základní školy speciální

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Janků (přednášející)
Garance
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Rozvrh
Pá 11. 10. 13:05–16:20 C206, Pá 29. 11. 12:15–16:20 C207
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti didaktik jednotlivých předmětů, metodických postupů a jejich uplatnění v edukačním procesu žáků základní školy speciální. V teoretickém kontextu didaktických znalostí se bude obsah předmětu zaměřovat na to, aby student dokázal žákům vědecky správně a přitom srozumitelně vysvětlit společenské a přírodní jevy, se kterými se žák setkává v běžném životě. Studenti si v plném rozsahu osvojí problematiku edukace žáků základní školy speciální s důrazem na metodiku a didaktické aspekty jednotlivých vzdělávacích oblastí a oborů.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat pojem mentální postižení a specifika vzdělávání žáků základní školy speciální
- student zná legislativu týkající se školské problematiky vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro žáky s mentálním postižením
- student umí popsat specifika edukace žáků s těžším stupněm mentálního postižení (didaktické zásady, výukové metody, intervenční strategie) a psychologické zvláštnosti žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením
- student umí pojmenovat obecné a inovativní metody a formy školního vyučování, didaktické zásady a možnosti využití informačních technologií ve vzdělávání
Odborné znalosti specifické:
- student umí charakterizovat metody a formy výuky pro vzdělávání žáků s mentálním postižením vycházející z nových poznatků vědy
Odborné dovednosti:
- student umí definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s mentálním postižením ve vztahu k tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- student umí u žáků s mentálním postižením aplikovat vyučovací metody a formy práce
- student umí ve výuce žáků s těžším stupněm mentálního postižení využít nabytých teoretických poznatků
- student umí v rámci předmětových didaktik využít speciální metody a postupy, které vedou k vybavení žáka klíčovými kompetencemi
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat didaktické zásady, výukové metody a formy v edukačním procesu žáků základní školy speciální
- student umí stanovit metodické postupy ve výuce žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením s ohledem na jejich individuální možnosti
Obecné způsobilosti:
- student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
- student je schopen samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
Osnova
  • 1. Terminologická východiska edukačního procesu
  • 2. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáky s těžším stupněm mentálním postižením
  • 3. Specifika edukačního procesu u žáků s těžším stupněm mentálního postižení (didaktické zásady, výukové metody, intervenční strategie), psychologické zvláštnosti žáků základní školy speciální
  • 4. Charakteristika a specifika Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální
  • 5. Metodika počátečního čtení, analyticko-syntetická metoda, metoda globálního čtení, metoda sociálního čtení
  • 6. Metodika počátečního psaní na základní škole speciální
  • 7. Metodika řečové výchovy
  • 8. Metodická doporučení k výuce matematiky a její aplikace na základní škole speciální
  • 9. Alternativní a augmentativní komunikace využívaná při edukaci žáků základní školy speciální
  • 10. Metodika výtvarné, hudební, tělesné a pracovní výchovy
  • 11. ICT ve vzdělávání žáků v základní škole speciální
  • 12. Metoda VOKS
Literatura
    povinná literatura
  • HANÁK, P. a kol. Zkušenosti z aplikace nových metod práce při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Tisk Coprint, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-254-0022-8.
  • KREJČÍŘOVÁ, O. Metodická specifika počátečního vzdělání jedinců s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3713-2.
  • VALENTA, M., JARMANOVÁ, J., Metodika práce asistenta pedagoga: podpora ve výtvarné výchově u žáků s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4718-6.
  • VALENTA, M., PETRÁŠ, P. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3311-0.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
    doporučená literatura
  • ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
  • ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
  • MLČÁKOVÁ, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2630-4.
  • MÜLLER (ed.) O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • OLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. Celostní muzikoterapie v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3323-3.
    neurčeno
  • BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3703-3.
  • KAMIŠ, K. Český jazyk a počáteční psaní na 1. stupni ZŠ a ZŠS. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2014. ISBN 978-80-7452-042-6.
  • KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový systém – VOKS. Praha: Institut pedagogickopsychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 80-86856-14-3.
  • VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2.
  • VAN MANEN, M. Pedagogical Tact: Knowing What to Do When You Don’t Know What to Do. New York, NY: Routledge, 2015. ISBN 978-1-62958-275-7.
  • DOSTALOVÁ, E. Didaktika předmětů základní školy speciální. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 75 % správných odpovědí.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQK026