USPQP011 Terapeutické metody ve speciální pedagogice

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Šárka Honová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
USPQP011/A: Út 8. 10. 12:15–18:50 C306, Pá 1. 11. 12:15–18:50 C209, Út 5. 11. 12:15–18:50 C306, Š. Honová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvedení studenta do problematiky práce s terapiemi a terapeutickými a aktivizačními technikami v rámci edukace žáků v základní škole speciální. Konkrétně se student seznámí s teoretickými koncepty, které jsou vhodné pro práci právě s cílovou skupinou a začleněním těchto terapeutických aktivit do školních vzdělávacích programů, které naplňují určité klíčové kompetence. Student je takto připravován zabezpečit terapeutické aktivity pro žáky s těžkým postižením více vadami a s těžšími stupni mentálního postižení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student je schopen definovat a teoreticky vymezit terapie ve speciální pedagogice směrem k vybrané skupině žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (s těžším mentálním postižením a souběžným postižením více vadami)
- student charakterizuje cíle a metody vybraných terapeutických a aktivizačních metod
- student vysvětlí význam využívání terapií v prostředí základní školy speciální
- student zná specifika vybrané skupiny žáků a definuje jejich speciální vzdělávací potřeby
- student umí charakterizovat vybrané terapie a přiřadit je k určité oblasti rozvoje žáků
- student se orientuje v tématech rozvoje senzomotoriky, psychomotoriky, sociomotoriky žáků s těžkým zdravotním postižením
Odborné dovednosti:
- student dokáže aplikovat konkrétní terapeutické metody, či přístupy v práci s konkrétními žáky
- student dokáže přizpůsobit terapii edukačnímu procesu ve škole a začlenit ji do určitých vzdělávacích oblastí
- student umí využít podporu terapeutických metod směrem k rozvoji klíčových kompetencí žáků
- student individuálním způsobem aplikuje terapie a terapeutické techniky
Obecné znalosti:
- student zná podstatu a záměr terapií a terapeutických metod využívaných ve speciálněpedagogické praxi
- student umí posoudit individuální využití terapií a terapeutických metod dle typu a stupně postižení, dle situace
- student umí identifikovat žákovy speciální vzdělávací potřeby a zařadit do edukace adekvátní přístupy, postupy a strategie
Osnova
  • 1. Definice a vymezení terapeutických metod, terapií a aktivizačního přístupu ve speciální pedagogice
  • 2. Cíl, záměr a podstata využívání terapeutických metod v souvislosti s vybranou skupinou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – žáků s těžším stupněm mentálního postižení a žáků se souběžným postižením více vadami
  • 3. Proces a fáze terapií, organizace využívání terapií v základní škole speciální v návaznosti na Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální
  • 4. Vybrané zaměření intervencí a terapií na rozvoj psychomotoriky, senzomotoriky a sociomotoriky
  • 5. Vybrané koncepce terapií specificky užívaných v základní škole speciální – celostní muzikoterapie
  • 6. Vybrané koncepce terapií specificky užívaných v základní škole speciální – Snoezelen, multismyslová stimulace
  • 7. Vybrané koncepce terapií specificky užívaných v základní škole speciální – arteterapie, ergoterapie a činnostní terapie (occupational therapy)
  • 8. Vybrané koncepce terapií specificky užívaných v základní škole speciální – Vojtova metoda, Bobath koncept, Metoda Veroniky Sherborne ad.
  • 9. Vybrané další aktuální koncepce terapií a aktivizací dle stávající situace a trendů
  • 10. Analýza případové studie užití vybrané terapie
  • 11. Analýza případové studie užití vybrané terapie
  • 12. Repetitorium učiva
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-975-2.
  • JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7.
  • JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – zaměření na osoby s těžkým postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-326-2.
  • MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • JANKŮ, K. Podpora vzdělávání dětí a žáků s kombinovaným postižením v Moravskoslezském kraji. Ostrava: Ostravská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7599-156-0.
    doporučená literatura
  • BENÍČKOVÁ, M. Muzikoterapie a edukace. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-4238-0.
  • JANKŮ, K., HARČARÍKOVÁ, T. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. Ostrava: Oftis, 2016. ISBN 978-80-7464-886-1.
  • KANTOR, J. a kol. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80244-4358-4.
  • OSVALDOVÁ, M. Muzikoterapia jako intervenčný dynamizmus u osob s postihnutím. Bratislava: IRIS, 2015. ISBN 978-80-89726-49-3.
  • WAMPOLD, B. E. The Great Psychotherapy Debate. London: Routledge, 2015. ISBN 978-0805-857-085.
    neurčeno
  • JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice. Základy a obecná vymezení. Ostrava, Pedagogická fakulta OU, 2013. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
  • JANKŮ, K. Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2018. ISBN 978-80-7510-335-2.
  • HÁJKOVÁ, V. a kol. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009. ISBN 978-80-904464-0-3.
  • OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
  • OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 978-80-210-3819-5.
  • OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6673-1.
  • JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Semestrální práce: Portfolio vybraných terapeutických aktivit vhodných pro využití v základní škole speciální. Odevzdání portfolia a jeho kladné ohodnocení je podmínkou udělení zápočtu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQP011