OPF:EK003L Microeconomics B - Course Information
EK003L Microeconomics B
School of Business Administration in KarvinaWinter 2006
- Extent and Intensity
- 3/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Kurz je samostatným předmětem navazujícím na výuku Mikroekonomie A. Cílem předmětu je rozvinutí znalostí obsaženým v základním kurzu, a to na vyšší úrovni s bohatým využitím matematického aparátu. Předmět má za úkol další profilaci studenta ekonomie, spojenou se získáním rozsáhlých teoretických znalostí v oblasti mikroekonomie. Rozsah výuky vytváří u studentů předpoklady určitých aplikačních možností mikroekonomie v projekci naší podnikatelské mikrosféry.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Teoretický úvod do problematiky mikroekonomie
2. Teorie racionální volby spotřebitele
3. Individuální a tržní poptávka
4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
5. Volba technologie a výroba
6. Příjmy a náklady firmy
7. Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů
8. Chování firmy v podmínkách monopolu
9. Firma na monopolně konkurenčním trhu
10. Chování firmy v podmínkách oligopolní tržní struktury
11. Alternativní přístupy k teorii firmy
12. Mikroekonomické aspekty trhu práce
13. Trh kapitálu - mikroekonomický pohled
14. Všeobecná rovnováha
15. Tržní selhání a problematika mikroekonomické politiky státu
Obsah kurzu:
1. Teoretický úvod do problematiky mikroekonomie
Podstata a předmět zkoumání mikroekonomie. Základní metody a nástroje ekonomické analýzy. Tvorba modelů. Funkce. Průměrné a mezní veličiny a jejich grafické znázornění. Rovnováha a určení optima.
2. Teorie racionální volby spotřebitele
Rozpočtové omezení spotřebitele. Vlivy působící na změnu linie rozpočtu. Preference spotřebitele a indiferenční analýza. Užitek a jeho měření. Indiferenční křivky a problematika preferencí. Optimální výběr spotřebitele.
3. Individuální a tržní poptávka
Individuální poptávková křivka - vliv důchodových změn. Engelova křivka. Důchodová elasticita poptávky. Individuální poptávková křivka - vliv změn ceny. Cenová elasticita poptávky. Křížová elasticita poptávky a součet elasticit. Substituční a důchodový efekt změny ceny. Tržní poptávka.
4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
Očekávaný užitek a očekávaný výsledek. Odvození užitkové funkce. Vztah spotřebitele k riziku. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika - užití indiferenční analýzy. Problematika snižování rizika - pojištění a diverzifikace.
5. Volba technologie a výroba
Teoretický úvod do problematiky výroby. Produkční funkce v krátkém a dlouhém období. Izokvanty a mezní míra technické substituce. Minimalizace nákladů a nalezení optimální kombinace vstupů. Optimum spotřebitele. Výnosy z rozsahu a dráha expanze.
6. Příjmy a náklady firmy
Vývoj příjmů na dokonale konkurenčním trhu. Příjmy na nedokonale konkurenčním trhu. Náklady firmy z hlediska krátkého období. Dlouhodobé náklady firmy. Vzájemný vztah mezi náklady v krátkém a dlouhém období.
7. Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů
Model dokonalé konkurence - teoretická východiska. Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v krátkém období. Nabídka dokonale konkurenční firmy a dokonale konkurenčního odvětví v krátkém období. Rovnováha firmy v krátkém období v podmínkách dokonalé konkurence. Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v dlouhém období. Dlouhodobá nabídka dokonale konkurenčního odvětví. Elasticita tržní nabídky. Tržní rovnováha v dlouhém období. Efektivnost dokonale konkurenční tržní struktury.
8. Chování firmy v podmínkách monopolu
Monopol - teoretická východiska. Volba výstupu a stanovení ceny monopolem. Monopolní zisk. Křivka nabídky v podmínkách monopolu. Typy cenových diskriminací. Efektivnost monopolu.
9. Firma na monopolisticky konkurenčním trhu
Monopolistická konkurence - teoretická východiska. Zisku a rozhodování monopolistické firmy v krátkém a dlouhém období. Modely monopolistické konkurence. Chamberlainův model. Prostorový model. Efektivnost monopolistické konkurence.
10. Chování firmy v podmínkách oligopolní tržní struktury
Oligopol - teoretická východiska. Modely oligopolu. Oligopol s cenovým vůdcem. Courtnotův model. Stackelbergův model. Model
- Struktura výkladu:
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/EK003L