OPF:MAR061S Management služeb cestovního r - Informace o předmětu
MAR061S Management služeb cestovního ruchu
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2007
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Miroslava Kostková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Miroslava Kostková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika cestovního ruchu (program OPF, B_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: Výuka tohoto předmětu seznamuje posluchače se základními, specifickými i doplňkovými službami cestovního ruchu, jejich organizací a řízením v členění na služby cestovních a dopravních kanceláří, služby dopravy, služby pojištění, celní a pasové služby, služby ubytovací, stravovací a lázeňské a požadavky na pracovníky cestovního ruchu.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Odvětví a služby cestovního ruchu
2. Služby cestovních kanceláří
3. Požadavky na pracovníky cestovního ruchu
4. Služby železniční dopravy
5. Služby letecké a lodní dopravy
6. Služby silniční a ostatní dopravy
7. Celní a pasová služba v cestovním ruchu
8. Služby pojištění v cestovním ruchu
9. Platební karty
10. Služby ubytovací
11. Služby stravovací
12. Lázeňské služby
13. Programové služby a animace v cestovním ruchu
Obsah předmětu:
1. Odvětví a služby cestovního ruchu
Charakteristika odvětví cestovního ruchu. Podstata a zvláštnosti služeb cestovního ruchu. Charakteristika a klasifikace služeb cestovního ruchu. Komplexnost služeb cestovního ruchu. Právní vztahy při poskytování služeb cestovního ruchu.
2. Služby cestovních kanceláří
Význam, funkce a klasifikace cestovních kanceláří. Cestovní kanceláře v České republice. Organizační struktura cestovních kanceláří. Služby cestovních kanceláří. Turistická informační střediska. Asociace turistických informačních středisek (A.T.I.S.).
3. Požadavky na pracovníky cestovního ruchu
Osobnost pracovníka cestovního ruchu. Profil vedoucího pracovníka. Profil provozního pracovníka. Profil průvodce cestovního ruchu.
4. Služby železniční dopravy
Vnitrostátní železniční doprava (přepravní předpisy, jízdní řád, druhy vlaků, dopravní ceniny, lůžkové a lehátkové lístky, přeprava skupin,). Mezinárodní železniční doprava (zahraniční dopravní ceniny, tarify, slevy, reklamace).
5. Služby letecké a vodní dopravy
Informační a dopravní služby pro cestující. Letecké společnosti a asociace. Vnitrostátní letecká doprava (letový řád, tarify, dopravní ceniny, reklamace, přeprava zavazadel). Mezinárodní letecká doprava.Organizace a služby vodní dopravy.
6. Služby silniční a ostatní dopravy
Služby silniční dopravy (silniční doprava a silniční síť, pravidelná a nepravidelná doprava účastníků cestovního ruchu, služby motoristům). Služby ostatních druhů dopravy (MHD a středisková doprava, horská dopravní zařízení).
7. Celní a pasová služba v cestovním ruchu
Cestovní doklady a víza. Celní zákon a celní kontrola. Devizový zákon a devizová kontrola.
8. Služby pojištění v cestovním ruchu
Cestovní pojištění. Pojištění pracovních cest. Pojištění asistenčních služeb cestovních kanceláří. Mezinárodní smlouvy o zdravotní pomoci.
9. Platební karty
Bezhotovostní platební styk v cestovním ruchu, druhy, charakteristika a možnosti využití v zahraničním cestovním ruchu.
10. Služby ubytovací
Kategorizace ubytovacích zařízení. Organizace práce jednotlivých pracovišť ubytovacího střediska. Služby placené a neplacené. Pracovníci ubytovacího střediska.
11. Služby stravovací
Kategorizace stravovacích středisek. Nabídka a poptávka ve stravovacím středisku. Organizace práce v odbytovém středisku. Organizace práce ve výrobním středisku. Organizace práce na úseku zásobování. Skladové hospodářství.
12. Lázeňské služby
Význam a klasifikace lázeňských služeb. Lázeňská péče. Druhy lázeňských pobytů.
Ubytovací a stravovací služby, společensko - kulturní služby. Doplňkové služby.
13. Programové služby a animace v cestovním ruchu
Podstata a význam programových služeb. Hledisko funkce a místa poskytování. Hledisko spotřebního určení.Význam a charakteristika animací.
Využití elektronických médií:
V rámci výuky předmětu a k jeho prezentaci jsou využívána tato elektronická média:video a dataprojektor.
- Struktura výkladu:
- Literatura
- povinná literatura
- HORNER, S., SWARBROOKE, J. Cestovní ruchu, ubytování a stravování, využití volného času. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0202-9. info
- KOLEKTIV. Služby a cestovný ruch. Bratislava: Sprint, 2001. ISBN 80-88848-78-4. info
- KNOP, K. Lázeňství, ekonomika a management. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-717-6. info
- BERÁNEK,J.,KOTEK,P. Řízení hotelového provozu. Praha:Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-400-2. info
- NĚMČANSKÝ, M. Management cestovního ruchu. Karviná: OPF SU, 1995. ISBN 80-85879-18-2. info
- KASPAR, C. Úvod do manažmentu cestovného ruchu. B. Bystrica: EF UMB, 1995. ISBN 80-901166-3-9. info
- KUNEŠOVÁ, E., NEDVĚDOVÁ, A. Technika cestovního ruchu. Praha: Grada, 1992. ISBN 80-85623-32-3. info
- doporučená literatura
- ZELENKA, J.,PÁSKOVÁ, M. Výkladový slovník cestovního ruchu. Praha: MMR, 2002. info
- ORIEŠKA, J. Technológia služieb cestovného ruchu I. B. Bystrica: Ekonomická fakulta, 1999. ISBN 80-88825-85-7. info
- ORIEŠKA, J. Služby cestovného ruchu. B. Bystrica:EF UMB, 1998. ISBN 80-8055-110-3. info
- KASPAR, C. Základy cestovného ruchu. B. Bystrica: EF UMB, 1995. ISBN 80-901166-5-5. info
- EISLER, J. Ekonomika podniků dopravy. Praha: VŠE, 1994. ISBN 80-7079-268-X. info
- ORIEŠKA, J. Technológia služieb cestovných kancelárií - praktikum. Ekonomická fakulta Univerzity Mateja Bela B. Bys, 1991. ISBN 80-225-0242-1. info
- KRAJČOVIČ, P. Riadenie kvality služieb rest. stravovania a prechodného ubytovania. Bratislava: VŠE, 1990. info
- BUREŠ, J., FILIP, V. Jednotné zásady hotelového provozu. Praha: Merkur, 1989. info
- ČERNÝ, J. Lázně v Československu. Praha: Práce, 1989. info
- KOPŠO, E. Materiálno-technická základňa cestovného ruchu a spol. stravovania. Bratislava: SPN, 1989. info
- Informace učitele
- Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu do konce zápočtového týdne. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu, jeho hodnocení je součástí celkového hodnoceni studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2007/MAR061S