KCJKK504 Managerial Communication

School of Business Administration in Karvina
Winter 2008
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Veronika Vydrová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Veronika Vydrová
Department of Tourism and Leisure Activities – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit posluchače se způsobem vytváření a udržování komunikačních vazeb v rámci manažerské komunikace prostřednictvím verbálních a neverbálních prostředků.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Předmět zkoumání manažerské komunikace
    Interakční povaha manažerské komunikace. Předpoklady úspěšné interakce. Překážky úspěšné interakce. Komunikační stereotypy, rituály, situace, akty. Kontexty komunikace. Metody analýzy interakce -SPEAKING.
    2. Osobnost a její projevy v manažerské komunikaci
    Pojem osobnost a její místo v manažerské komunikaci. Potřeby, očekávání, hodnoty, postoje osobnosti a jejich vliv na komunikaci. Vliv temperamentu, charakteru osobnosti na komunikaci. Ego v komunikaci. Percepce a její deformace.
    3. Společenské role a jejich projevy v manažerské komunikaci
    Pojem komunikační role. Splněná a nesplněná očekávání v komunikaci. Řečová matrice pro roli. Kódy jazyka a jejich využití v jednotlivých rolích. Konflikt rolí. Identita role. Generalizace role. Role v manažerské komunikaci.
    4. Manažerská komunikace a získávání vlivu, autority a moci
    Pojem moci. Způsoby ovlivňování a získávání moci prostřednictvím jazyka. Verbální vyjádření populismu. Tlak mocenských struktur na komunikaci.
    5. Vztahy manažerské komunikace a kultury
    Jazyková kapacita kultury. Pojem akulturace. Vztah hodnotového souboru kultury a konkrétních ztvárnění komunikačních aktů.
    6. Manažerská komunikace v procesech změn
    Proces změn v manažerské komunikaci. Podmínky pro úspěšnost změny v komunikaci. Etapy změny komunikačních návyků. Změny komunikace v organizaci. Vlivy na komunikační změny.
    7. Manažerská komunikace jako monolog a dialog
    Předpoklady úspěšnosti monologického a dialogického projevu jako sociální interakce. Jazyková kvalita textu, kultura řeči a chování účastníků interakce. Monologická a dialogická komunikační kompetence.
    8. Paraverbální prostředky v manažerském monologu a dialogu
    Intonace, pauzy a jejich funkce, ironie aj. interakční významy. Využití prostředků paraverbální komunikace.
    9. Typy dialogů, žánry v manažerské komunikaci
    Pojem institucionální komunikace. Stereotypizace v institucionální komunikaci. Pojem
    fatická komunikace, její místo v manažerské komunikaci.
    10. Řečové akty, kooperační princip, konverzační maximy v manažerské komunikaci
    Pojem řečový akt. Kooperační princip, konverzační maximy a princip zdvořilosti jako předpoklady úspěšné manažerské komunikace.
Literature
    required literature
  • DUPUY, E. Úspěšný dialog. Praha, 2002. ISBN 80-7178-666-7. info
  • LEVEL, D., GALLE, W. Managerial Communications. Homewood: Irwin, 1998. ISBN 0-256-03730-2. info
  • MÜLLEROVÁ, O., HOFFMANNOVÁ, J. Kapitoly o dialogu. Praha, 1994. info
  • ZUCHA, R. Praktická příprava manažera. Praha, 1993. ISBN 80-85603-32-2. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2009.
  • Enrolment Statistics (Winter 2008, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2008/KCJKK504