KCRBPSCR Služby cestovního ruchu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2012
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslava Kostková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Miroslava Kostková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Miroslava Kostková, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
Vypracování seminární práce a její prezentace na zadané téma, účast na výzkumné vědecké činnosti katedry, povinná aktivní účast 50 % na seminářích.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka předmětu seznamuje posluchače se základními, doplňkovými a specifickými službami cestovního ruchu, s jejich charakteristikou, kategorizací, organizací a řízením v členění na služby cestovních kanceláří, cestovních agentur, informačních center, služby dopravy, služby pojištění, celní a pasové služby, služby ubytovací, stravovací a lázeňské.
Osnova
  • 1.Služby cestovního ruchu
    2.Služby cestovních kanceláří
    3.Požadavky na pracovníky cestovního ruchu
    4.Služby železniční dopravy
    5.Služby letecké a lodní dopravy
    6.Služby silniční a ostatní dopravy cestovního ruchu
    7.Celní a pasová služba v cestovním ruchu
    8.Služby pojištění v cestovním ruchu
    9.Bezhotovostní platební styk v cestovním ruchu
    10.Služby ubytovacích zařízení
    11.Služby stravovacích zařízení
    12.Lázeňské služby
    13.Služby informačních center.
    1.Služby cestovního ruchu
    Cestovní ruch jako ekonomické odvětví dle statistického rozdělení Odvětvové klasifikace ekonomických činností. Podstata, zvláštnosti, klasifikace, komplexnost služeb cestovního ruchu.
    2.Služby cestovních kanceláří
    Význam, funkce a klasifikace cestovních kanceláří. Cestovní kanceláře v České republice. Služby cestovních kanceláří a cestovních agentur.
    3.Požadavky na pracovníky cestovního ruchu
    Osobnost pracovníka cestovního ruchu. Profil vedoucího pracovníka. Profil provozního pracovníka. Profil průvodce cestovního ruchu.
    4.Služby železniční dopravy
    Význam a využití železniční přepravy v cestovním ruchu. Vnitrostátní železniční doprava. Mezinárodní železniční doprava.
    5.Služby letecké a vodní dopravy
    Význam služeb letecké a vodní dopravy v cestovním ruchu a jejich organizace. Letecké společnosti, aliance. Nízkonákladové letecké společnosti. Vnitrostátní a mezinárodní letecká doprava.
    6.Služby silniční a ostatní dopravy cestovního ruchu
    Význam služeb silniční dopravy v cestovním ruchu (silniční doprava a silniční síť, pravidelná a nepravidelná přeprava účastníků cestovního ruchu, kategorizace autokarové dopravy). Služby ostatních druhů dopravy v cestovním ruchu.
    7. Celní a pasová služba v cestovním ruchu
    Význam celní a pasové služby v cestovním ruchu. Cestovní doklady a víza. Celní zákon a celní kontrola. Devizový zákon a devizová kontrola.
    8. Služby pojištění v cestovním ruchu
    Pojištění cestovních kanceláří. Cestovní pojištění. Pojištění pracovních cest. Pojištění asistenčních služeb cestovních kanceláří. Mezinárodní smlouvy o zdravotní pomoci.
    9.Bezhotovostní platební styk v cestovním ruchu
    Možnosti bezhotovostního platebního styku v cestovním ruchu. Využití platebních karet, druhy, charakteristika a možnosti využití v cestovním ruchu.
    10.Služby ubytovacích zařízení
    Kategorizace a klasifikace ubytovacích zařízení. Služby základní (ubytovací a stravovací) a ostatní doplňkové služby ubytovacích zařízení.
    11.Služby stravovacích zařízení
    Kategorizace a charakteristika stravovacích středisek. Nabídka a poptávka ve stravovacích službách. Význam stravovacích služeb pro účastníky cestovního ruchu.
    12.Lázeňské služby
    Význam a klasifikace lázeňských služeb. Lázeňská péče.
    Ubytovací, stravovací služby a volnočasové aktivity lázeňských zařízení. Význam Wellness v cestovním ruchu.
    13.Služby turistických informačních center
    Turistická informační centra. Podstata, význam, certifikace, služby, charakteristika a místa poskytování turistických informací.
Literatura
    povinná literatura
  • KOSTKOVÁ, M. Služby cestovního ruchu. Karviná: SU OPF, Distanční studijní opora, 2011. info
  • GUČÍK, M. Cestovný ruch: Vybrané kapitoly. Banská Bystrica: EkF UMB, 2010. ISBN 978-80-89090-80-8. info
  • KOSTKOVÁ, M., NĚMČANSKÝ, M., TORČÍKOVÁ, E. Management služeb cestovního ruchu. Karviná: SU OPF, 2009. ISBN 978-80-7248-510-9. info
  • HORNER, S., SWARBROOKE, J. Cestovní ruchu, ubytování a stravování, využití volného času. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0202-9. info
  • KOLEKTIV. Služby a cestovný ruch. Bratislava: Sprint, 2001. ISBN 80-88848-78-4. info
    doporučená literatura
  • KOSTKOVÁ, M. Management hotelového provozu. Karviná: SU OPF, Distanční studijní opora, 2011. info
  • NEJDL, K. Management destinace CR. Praha: VŠH, 2010. ISBN 978-80-87411-08-7. info
  • BERÁNEK, J., KOTEK, P. Řízení hotelového provozu. Vyd. IV. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-7169-400-2. info
  • ZELENKA, J.,PÁSKOVÁ, M. Výkladový slovník cestovního ruchu. Praha: MMR, 2002. info
Výukové metody
Přednáška s analýzou videozáznamu
Individuální konzultace
Laboratorní praktika
Studijní praxe
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
Vypracování seminární práce a její prezentace na zadané téma, účast na výzkumné vědecké činnosti katedry, povinná aktivní účast 50 % na seminářích.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž65
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Celkem144
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014.