OPF:XEVS2725 Theory of Economics - Course Information
XEVS2725 Theory of Economics
School of Business Administration in KarvinaWinter 2015
- Extent and Intensity
- 0/0. 6 credit(s).
- Guaranteed by
- doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina - Prerequisites (in Czech)
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je umožnit absolventům navazujících magisterských studijních programů komplexněji pochopit souvislosti současného stavu ekonomického myšlení. Tímto by měl být u studentů vytvořen základní předpoklad pro překonání jednostrannosti a určitého zjednodušování, jež je zpravidla spojováno s tradičním učebnicovým výkladem obecné ekonomie. Student tak bude postupně seznámen s předklasickými směry ekonomického myšlení, klasickou a neoklasickou ekonomií, myšlenkovými proudy založenými na názorech a myšlenkách J. M. Keynese, liberálními ekonomickými směry, institucionalismem a školou veřejné volby. V rámci výkladu pak budou posluchači seznámeni s předostmi a omezeními jednotlivých přístupů a pojetí, přičemž přednášející se ve vztahu ke studentovi budou zaměřovat především na rozvoj kritického myšlení opírajícího se o komparaci jednotlivých přístupů.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Ekonomické myšlení antického Řecka a Říma
2. Scholastika a Tomáš Akvinský
3. Merkantilismus
4. Fyziokratismus
5. Klasická škola politické ekonomie
6. Neoklasická ekonomie
7. Ekonomická teorie Johna Maynarda Keynese
8. Vývoj keynesovské ekonomie v druhé polovině 20. století
9. Liberalismus a ekonomická teorie
10. Monetarismus
11. Nová klasická makroekonomie
12. Institucionalismus a neoinstitucionalismus
13. Škola veřejné volby
1. Homér, Hésiodos z Asker, Xenofón z Athén, Platón a Aristoteles ze Stageiry. Marcus Pontius Cato starší, bratři Gracchové, Marcus Terentius Varro a Marcus Tullius Cicero.
2. Scholastika a myšlenky Sv. Tomáše Akvinského.
3. Hlavní myšlenky merkantilismu. Bullionismus a Gerard de Malynes. Rozvinutý merkantilismus. Edward Misselden, Antonio Serra a Thomas Mun. Francouzští merkantilisté: Jean-Baptiste Colbert a Antoine de Monchrétien. Kameralisté: Johann J. Becher, Johan von Justi a Joseph von Sonnenfels.
4. Françoise Quesnay. Organizovaní fyziokraté: Gabriel Victor de Riquetti, markýz de Mirabeau, Pierre S. DuPont de Nemours a Paul Pierre le Mercier de la Riviere. Anne R. J. Turgot - neorganizovaný fyziokrat.
5. Příčiny vzniku klasické školy politické ekonomie. Adam Smith, Thomas R. Malthus, Jean-Baptiste Say, David Ricardo a John S. Mill. Kritika metod klasické školy politické ekonomie ze strany historické školy. Politická ekonomie Karla Heinricha Marxe.
6. Teorie mezní užitečnosti a Gossenovy zákony. Subjektivní teorie hodnoty a myšlenky Rakouské školy. Karl Menger, Eugen Böhm-Bawerk a Friedrich von Wieser. Matematická verze teorie mezní užitečnosti. William S. Jevons. Ordinalistické pojetí a názory Vilfreda Pareta. Teorie všeobecné rovnováhy. Lausannská škola a León M. E. Walras. Ekonomie blahobytu a Arthur C. Pigou. Teorie dílčí rovnováhy a teorie mezní produktivita výrobních faktorů. Alfred Marshall a John B. Clark: představitelé cambridgeské školy. Neoklasická teorie firmy.
7. Podmínky a předpoklady formování Keynesovy teorie. Princip efektivní poptávky. John M. Keynes a otázka zaměstnanosti. Jednoduchý model s multiplikátorem. Peníze a úrok. Keynesovo pojetí inflace. Úplný keynesiánský model ekonomiky.
8. Neokeynesiánství a neoklasická syntéza. Alvin H. Hansen, Paul A. Samuelson a Lawrence Klein. Nová keynesovská ekonomie: George A. Akerlof a Assar C. E. Lindbeck. Postkeynesiánství. Italsko-cambridská škola: Joan V. Robinsonová, Nicholas Kaldor, Rob F. Harrod a Piero Sraffa. Americká větev: Paul Davidson, Hyman P. Minsky a Sidney Weitraub.
9. Liberalismus, příčiny jeho selhání a následné renesance. Ordoliberalismus. Walter Eucken, Ludwig Erhart a Wilhelm Röpke. Neorakouská škola: Friedrich August von Hayek, Ludwig E. von Mises a Gottfried Haberler.
10. Monetarismus a jeho význam pro ekonomickou teorii. Milton Friedman. Peněžní teorie jako východisko monetarismu. Ekonomický cyklus, nezaměstnanost a inflace. Teorie lidského kapitálu. Gary S. Becker.
11. Teoretický pohled na problematiku očekávání. Hypotéza racionálních očekávání. Robert E. Lucas, Jr. a jeho kritika ekonomických modelů. Teze o neúčinnosti hospodářské politiky. Thomas J. Sargent a Neil Wallace. Teorie reálného ekonomického cyklu: Robert J. Barro a Edward C. Prescott.
12. Příčiny vzniku institucionální ekonomie. Thorstein B. Veblen, John R. Commons, Wesley C. Mitchell, Gardiner C. Means, John M. Clark a Clarence E. Ayers. Kritika neoklasické ekonomie. John K. Galbraith: nejvýznamnější představitel institucionalismu po druhé světové válce. Neoinstitucionalismus. Ronald H. Coase a teorie transakčních nákladů. Douglass C. North a Armen A. Alchain.
13. Společenská funkce blahobytu. Abram Bergson a Kenneth J. Arrow. Vznik školy veřej
- 1. Ekonomické myšlení antického Řecka a Říma
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2015/XEVS2725