EVSBPENO Ekonomika neziskových organizací

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2019
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Karin Gajdová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Karin Gajdová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová
Rozvrh
Út 13:05–14:40 A318
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
EVSBPENO/01: Út 14:45–15:30 A318, K. Gajdová
Předpoklady
FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností spjatých s ekonomikou neziskové organizace. Studenti se seznámí se funkcí a působností organizací neziskového sektoru, naučí se základní charakteristiky neziskových organizací v užším a širším smyslu. Předmět seznamuje s principy fungování neziskových organizací. Objasňuje jejich význam ve společnosti a národním hospodářství. Dále také objasňuje roli neziskových organizací z pohledu ochránce demokratických principů země. V rámci výuky jsou studenti seznamováni s principy neziskového sektoru, se specifiky neziskových organizací, se způsoby jejich hospodaření a zdrojů financování. V rámci studia jsou také zasvěcováni do řízení a rozhodování neziskových organizací, marketingu a fundraisingu.
Osnova
  • 1. Neziskový sektor a neziskové organizace
    2. Veřejné a nestátní neziskové organizace
    3. Občanská sdružení
    4. Obecně prospěšné společnosti
    5. Nadace a nadační fondy
    6. Církve a náboženské společnosti
    7. Dobrovolnictví
    8. Financování nestátních neziskových organizací
    9. Fundraising
    10. Nestátní neziskové organizace a veřejná správa
    11. Management neziskových organizací
    12. Marketing neziskových organizací
    13. Neziskový a komerční sektor
    1. Neziskový sektor a neziskové organizace
    Vymezení neziskového sektoru podle principu financování a podle Pestoffa. Občanská společnost. Opodstatněnost existence neziskových organizací, teorie neziskových organizací.
    2. Veřejné a nestátní neziskové organizace
    Definice neziskových organizací podle Salamona a Anheiera. Typologie neziskových organizací v ČR. Neziskové organizace podle charakteru poslání. Neziskové organizace podle předmětu činnosti. Neziskové organizace v systému národních účtů - satelitní účet.
    3. Občanská sdružení
    Zákon o sdružování občanů - definice, registrace, orgány občanského sdružení. Postup při zakládání občanských sdružení. Podnikatelské aktivity občanských sdružení. Návrh spolkového zákona.

    4. Obecně prospěšné společnosti
    Zákon o obecně prospěšných společnostech - definice, registrace, orgány OPS. Postup při zakládaní OPS. Hospodaření a podnikatelské aktivity OPS. Změny v právní úpravě OPS. Hlavní rozdíly mezi občanskými sdruženími a OPS.
    5. Nadace a nadační fondy
    Zákon o nadacích a nadačních fondech - definice, registrace, orgány nadací a nadačních fondů. Postup při jejich zřizování. Hospodaření a podnikatelská činnost nadací a nadačních fondů. Změny v jejich právní úpravě.
    6. Církve a náboženské společnosti
    Zákon o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností - definice, registrace, zvláštní práva CNS. Církevní právnické osoby. Církevní školství. Financování církevních organizací.
    7. Dobrovolnictví
    Historie dobrovolnictví. Druhy a podpora dobrovolnictví. Všeobecná deklarace o dobrovolnictví. Dobrovolníci, dobrovolnická centra a organizace. Dobrovolnická služba v ČR.
    8. Financování nestátních neziskových organizací
    Veřejné zdroje financování - státní správa a samospráva, nadační investiční fond. Neveřejné zdroje financování - nadace, podnikatelská sféra, individuální dárci, příjmy z vlastní činnosti, členské příspěvky, příjmy z loterií a her, daňová zvýhodnění.
    9. Fundraising
    Definice a základní pravidla fundraisingu. Důležitost definování poslání v NNO. Typologie a motivace dárců. Fundraiser - profesionál nebo dobrovolník? Fundraising jako týmová práce.
    10. Nestátní neziskové organizace a veřejná správa
    Modely vztahu státu a nestátních neziskových organizací - teorie vzájemné závislosti, průběžná a odložená spolupráce. Spolupráce institucí veřejné správy a NNO. Rada vlády pro NNO. Asociace NNO v ČR. Spolupráce krajů a NNO.
    11. Management neziskových organizací
    Podstatné znaky managementu v neziskových organizacích. Charakter produkovaných statků, potřeby zákazníků, plánování, organizování a rozhodování. Výběr a vedení pracovníků. Kontrola v neziskových organizacích.
    12. Marketing neziskových organizací
    Teoretická východiska marketingu v neziskových organizacích. Zákazníci, marketingový plán a marketingový mix. Public relations v neziskových organizacích. Tvorba marketingové strategie neziskové organizace.
    13. Neziskový a komerční sektor
    Spolupráce komerčního a neziskového sektoru. Formy spolupráce. Motivace firem k spoluprá
Literatura
    povinná literatura
  • WOLF, T. Managing a nonprofit organization: Updated twenty-first-century edition. Simon and Schuster, 2012. ISBN 9781439134894. info
  • REKTOŘÍK, J. a kol. Organizace neziskového sektoru. Praha, vydavatelství Ekopress, 2010. ISBN 978-80-86929-54-5. info
  • BOUKAL, P. Nestátní neziskové organizace (teorie a praxe). Praha, VŠE, 2009. ISBN 978-80-245-1650-9. info
  • OECD. The non-profit sector in a changing economy. OECD, 2003. ISBN 9264199535. info
  • ŠKARABELOVÁ, S. A KOL. Když se řekne nezisková organizace.. Brno: ESF MU, 2002. ISBN 80-210-3031-3. info
    doporučená literatura
  • HUNČOVÁ, M. Ekonomický rozměr občanské společnosti. Praha, vydavatelství Wolters Kluver, 2010. ISBN 978-80-7357-545-8. info
  • McLEISH, B. J. Successful marketing strategies for non-profit organizations: winning in the age of the elusive donor. John Wiley & sons, 2010. ISBN 9780470925539. info
  • NOVOTNÝ, J. a kol. Ekonomika a řízení neziskových organizací: (zejména nevládních organizací). 1. vyd. Praha: VŠE, 2004. ISBN 80-245-0792-7. info
  • HYÁNEK, V. Ekonomika neziskových organizací. Brno: ESF MU, 2004. ISBN 80-210-3501-3. info
  • FRIČ, P., GOULLI, R. A KOL. Neziskový sektor v ČR. Praha: Eurolex Bohemia, 2001. ISBN neuvedeno. info
  • DUBEN, R. Neziskový sektor v ekonomice a společnosti. Praha: Codex Bohemia, 1996. ISBN 80-85963-19-1. info
  • DRUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací - praxe a principy. Praha: Management Press, 1994. ISBN 80-85603-31-1. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Seminární práce, zápočtový test, minimálně 50 % účast na seminářích.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž76
Přednáška26
Seminář13
Zápočet30
Celkem145
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021.