PEMBEMSP Small and Medium-Sized Entrepreneurship

School of Business Administration in Karvina
Winter 2019
Extent and Intensity
12/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Contact Person: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět si klade za cíl seznámit studenty se specifiky podnikání v malém a středním podniku. Vychází ze standardního pojetí a definice podniku v EU, získat podnikatelské kompetence a znalosti o specifičnosti různých podnikatelských formách. Dílčím cílem je pomocí případových studií podpořit ve studentech podnikavost, kreativitu při řešení konkrétních podnikatelských situací v různých oblastech podnikání.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Podnikatel jako osobnost, mýty o podnikání
    2. Historie podnikání v MSP. Pojetí, klasifikace, význam MSP, typologie MSP
    3. Oblasti podpory MSP, legislativní rámec, pomocné organizace pro MSP
    4. Specifika podnikání v MSP, řídící činnosti, životní cyklus podniku, příčiny neúspěchu
    5. Rodinné podnikání a jeho významná role v sektoru MSP
    6. Podnikání žen a mužů - genderové rozdíly
    7. Podnikání v oblasti služeb
    8. Sociální podnikání
    9. Kooperační struktury malých a středních podniků, formy a možnosti
    10.Finanční management MSP
    11.Krizové řízení v MSP
    12.Personální politika její specifika v MSP
    13.Případové studie
    1. Podnikatel jako osobnost, mýty o podnikání
    Motivace k podnikání, podnikavost, pojetí podnikání, pohled na podnikání, ohodnocení podnikatelského potenciálu
    2. Historie podnikání v MSP. Pojetí, klasifikace, význam MSP, typologie MSP
    Historický exkurs. Definice, funkce MSP v ekonomice. Srovnání stavu, vývoje a současného postavení malého a středního podnikání v ČR a v EU.
    3. Oblasti podpory MSP, legislativní rámec, pomocné organizace pro MSP
    Podpora malého a středního podnikání ve vybraných zemích EU a v ČR, faktory ovlivňující úspěšný vstup na trh.
    4. Specifika podnikání v MSP, řídící činnosti, životní cyklus podniku, příčiny neúspěchu
    Základní vyznávané hodnoty, systém řízení, strategie. Popis životního cyklu a model růstu. Faktory úspěchu a neúspěchu.
    5. Rodinné podnikání a jeho významná role v sektoru MSP
    Rodinné vazby při podnikání, výhody a nevýhody. Generační obměna při podnikání. Modely růstu Goehlera a Rosenbauma.
    6. Podnikání žen a mužů - genderové rozdíly
    Překážky a bariéry vstupu na trh, rozdílné pojetí hodnot. Podpůrné organizace pro podnikání žen.
    7. Podnikání v oblasti služeb
    Specifika podnikání v oblasti služeb. Konkurenceschopnost podnikání ve službách.
    8. Sociální podnikání
    Cíl a strategie sociálního podnikání. Definice Social a Soci(e)tal entrepreneurship.
    9. Kooperační struktury malých a středních podniků, formy a možnosti
    Partnerství, druhy a možnosti, řetězení firem, kooperační vazby, dlouhodobá spolupráce, klastry, franchizing.

    10. Finanční management MSP
    Finanční řízení a jeho možnosti a omezení. Výběr optimální strategie. Důraz na vybrané oblasti typu - Peněžní toky a jejich usměrňování, zohledňování faktoru času, optimalizace majetkové a kapitálové struktury.

    11. Krizové řízení v MSP
    Vliv prostředí, možnosti řešení krizí. Způsoby tvorby krizového plánu pro MSP. Sledované ukazatele.
    12. Personální politika její specifika v MSP
    Personální práce v malé a střední firmě, profil manažera, sebemotivace. Role podnikatele jako zaměstnavatele a zaměstnance, zásady odměňování a motivace.
    13. Případové studie

Literature
    required literature
  • ŠEBESTOVÁ, J., WAGNEROVÁ, E. Podnikání v malé a střední firmě. Karviná: SU OPF, 2007. ISBN 80-7248-441-6. info
  • VEBER, J., SRPOVÁ, J. A KOL. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1069-2. info
    recommended literature
  • SRPOVÁ, J. , ŘEHOŘ, V. A KOL. Základy podnikání. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5. info
  • COONEY, T.M., MOORE, R.A. European Cases in Entrepreneurship. Dublin: Blackhall Publishing, 2007. ISBN 978-1842181447. info
  • WAGNEROVÁ, E., MARKOVÁ,V. A KOL. Vývoj malých a středních podniků v ČR a na Slovensku. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-7248-216-5. info
  • BURNS, P. Entrepreneurship and Small Business. Hampshire UK: Palgrave Publisher Ltd., 2001. ISBN 0-333-91474-0. info
  • MUGLER, J. Podnikové hospodářství malých a středních podniků I. Plzeň: ZU, 2001. ISBN 80-7082-729-7. info
Teaching methods
Interactive lecture
One-to-One tutorial
Skills demonstration
Assessment methods
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž103
Přednáška6
Zápočet30
Summary145
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2019/PEMBEMSP