UVSSPUK055 Doučování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Aneta Silberová (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D.
Timetable of Seminar Groups
UVSSPUK055/A: Fri 1. 11. 17:15–20:30 C206, A. Silberová
UVSSPUK055/B: Sat 23. 11. 8:55–12:10 ONLINE, A. Silberová
UVSSPUK055/C: Sat 23. 11. 8:55–12:10 ONLINE, A. Silberová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course is aimed at acquiring competencies to improve the effectiveness of the learning process for students with special educational needs (SEN) in order to compensate for educational deficits related to the failure of full-time teaching due to pandemic COVID 19. Students will be introduced to the process of individualization of educational goals for students with SVP. Attention will be paid to the individual approach in tutoring, the application of recommended teaching methods and the preparation of appropriate teaching materials within the recommended support measures. Emphasis will be placed on the process of cooperation with the school, family and non-profit organizations in tutoring.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Mapování učebního stylu žáků se SVP, principy individuální výuky při doučování, podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se SVP. 2. Spolupráce se školou a rodinou při doučování, organizace doučování, příprava na doučování. 3. Doučování žáků, analýza, reflexe.
Literature
    required literature
  • BENDOVÁ, P. Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-422-9.
  • MRÁZKOVÁ, J., ZAPLETALOVÁ, J. Metodika pro nastavování katalogu podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. Praha: NÚV, 2014/2016. ISBN 978-80-7481-085-5.
  • M., KREJČOVÁ, L., HLEBOVÁ, B. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
    recommended literature
  • KUCHARSKÁ, A. MRÁZKOVÁ, J. a kol. Metodika práce školního speciálního pedagoga. Praha: NÚV, 2014. ISBN 978-80-7481-035-0.
  • ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M. Základní východiska edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-272-2.
  • BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
  • BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
  • SVOBODA, J., JOCHMANNOVÁ, L. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., BUREŠ, M. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
Assessment methods (in Czech)
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře. Dále student absolvuje individuální doučování žáků, vede požadované záznamy, které ve formě portfolia odevzdává vyučujícímu. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury je podmínkou udělení zápočtu. Obsahová struktura portfolia: individuální plán doučování žáka, přípravy na doučování, popis vybraných speciálně pedagogických jevů a procesů při doučování, analýza a reflexe výsledků doučování.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 4př+10praxe/sem.
The course is also listed under the following terms Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UVSSPUK055