UPPVIK068 Arteterapie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
8/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. BcA. Marie Bajnarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. BcA. Marie Bajnarová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 7 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/7, pouze zareg.: 8/7
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s umělecko-terapeutickými přístupy v kontextu současných arteterapeutických proudů. Dále studentům budou představeny arteterapeutické techniky, které umožňují hlubší poznávaní obsahu tvorby, sebe sama a pochopení druhých lidí. Cílem předmětu je vést studenty:
1. k hlubšímu uchopení základů z arteterapie, které jsou nezbytné pro plánování, realizaci a reflexi umělecko-terapeutických aktivit;
2. k pochopení teoretického zázemí z problematiky umělecké terapie a psychoterapie, umělecké exprese, výtvarných technik a výtvarných postupů;
3. k jedinečnému a osobitému uměleckému projevu, který se odráží např. ve znacích a symbolech, umělecké expresi, verbalizaci, obrazu a pohybu;
4. k reflexi výtvarného procesu;
5. k tzv. „čtení obrazů“ a adekvátní interpretaci vzniklých artefaktů. V rámci cvičení si studenti vyzkouší expresivní a umělecko-terapeutické aktivity, které se v praxi využívají jako nástroje k poznávání a ovlivňování psychiky klienta.
Během cvičení budou prezentovány arteterapeutické aktivity s mezioborovým charakterem, které pomáhají ovlivňovat osobnostní změny klienta (popř. zmírňují nebo předcházejí neadekvátním psychickým projevům). Prostřednictvím tvůrčího procesu studenti lépe porozumějí současným umělecko-terapeutickým tendencím, které jsou aplikovatelné jak v sociální práci (např. rizikové skupiny; stacionáře; zdravotnická zařízení; sociální služby pro tělesně postižené, rodiny, seniory a chronicky nemocné), tak i ve školském zařízení (tzn. školní družiny; výchovná a ubytovací zařízení; školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivní výchovnou péči).
Výstupy z učení
Student:
- chápe odborné pojmy z arteterapie, expresivní terapie a psychoterapie, které jsou potřebné k efektivní a etické praxi,
- dokáže popsat výtvarné techniky a arteterapeutické metody,
- je schopen vytvořit koncept umělecko-terapeutických aktivit pro cílovou skupinu,
- dokáže interpretovat tvůrčí proces a výsledný umělecký produkt.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky: Kontext umění, vývoj a rozdělení arteterapie
  • 2. Strategie a metody arteterapie
  • 3. Mezioborový charakter arteterapie
  • 4. Arteterapeutické a artefiletické principy.
  • 5. Arteterapeutický ateliér/tvůrčí prostor: Náměty aktivit, arteterapeutické projekty (plánování a realizace), výtvarné materiály a techniky
  • 6. Role arteterapeuta a tvůrčí atmosféry
  • 7. Vizuální a verbální komunikace jako výměna informací
  • 8. Spontánní výtvarný projev a motivace k uměleckému vyjádření
  • 9. Projekce v uměleckém procesu I.: Asociace a tvůrčí proces
  • 10. Projekce v uměleckém procesu II.: Empatie, představivost a prožívání emocí
  • 11. Sebeidentifikace, sebevyjádření a sebepřesahování
  • 12. „Čtení obrazů“ a interpretace uměleckého projevu: Znaky a symboly
Literatura
    povinná literatura
  • Arteterapie: časopis České arteterapeutické asociace. Praha: Česká arteterapeutická asociace, 2001-2016. ISSN 1214-4460. Dostupné také z: http://casopiscaa.wz.cz.
  • CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Překlad Michaela Šárová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000. 199 s. ISBN 80-7178-428-1.
  • POTMĚŠILOVÁ, Petra. Arteterapie a artefiletika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 89 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3683-8.
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Překlad Jana Křížová a Tereza Hubáčková. Rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. 303 stran, 16 stran obrazových příloh. ISBN 978-80-262-1043-6.
    doporučená literatura
  • KULKA, Jiří. Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl., V Grada Publishing 1. Praha: Grada, 2008. 435 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2329-7.
  • RUBIN, Judith Aron, ed. Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008. 543 s. Psyché; sv. č. 55. ISBN 978-80-7387-093-5.
  • STEJSKALOVÁ, Marina. Psychoterapie uměním: cesta ke klientovi. Vydání první. Praha: Institut psychoterapie uměním, s.r.o., 2020. 277 stran. ISBN 978-80-907784-0-5.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Z hloubi duše: psychologické aspekty výtvarného projevu. První vydání. Praha: Dokořán, 2017. 243 stran. ISBN 978-80-7363-856-6.
  • RIEDEL, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství: interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 174 s., xx s. obr. příl. Spektrum. ISBN 80-7178-531-8.
  • LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Překlad Johana Elisová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 279 s. ISBN 978-80-7367-729-9.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Expresivní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. První vydání. Brno: Barrister & Principal, 2016. 158 stran. ISBN 978-80-7485-111-7.
  • STEJSKALOVÁ, Marina. Psychoterapie uměním. Vyd. 1. Praha: Pressto Publishing, 2012. 193 s. ISBN 978-80-905141-0-2.
  • LHOTOVÁ, Marie a PEROUT, Evžen. Arteterapie v souvislostech. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 246 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-262-1272-0.
  • KANTOR, Jiří a kol. Společné a rozdílné v uměleckých kreativních terapiích. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 462 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5124-4.
  • VAŠINA, Lubomír. Arteterapie. Brno: Institut mezioborových studií, 2014. 73 s. ISBN 978-80-88010-02-9.
Výukové metody
1. Klasické metody: Výklad, diskuze, prezentace, demonstrace procesů, nácvik a vytváření dovedností potřebných pro kreativní umělecké terapie.
2. Aktivizující metody: Brainstorming, pozorování a interpretování procesů, didaktické hry, metody situační, kritické myšlení.
Metody hodnocení
Úspěšné ukončení předmětu:
1. Prezentace a odevzdání dvou písemných konceptů pro realizaci umělecko-terapeutických aktivit, popř. s možnou realizací v oborové praxi. (Pozn.: Umělecko-terapeutické aktivity budou sepsány v zaslané šabloně, student bude dodržovat požadovanou citační normu a veškeré obrázky, jak z vlastního fotoarchivu nebo převzaté z internetu, budou řádně citovány).
2. Prezentace konceptů umělecko-terapeutických aktivit proběhne ve vypsaném termínu ve zkouškovém období.
3. Diskuze: Diskuze se bude zaobírat navrženými (popř. realizovanými) koncepty umělecko-terapeutických aktivit pro danou cílovou skupinu.
Pozn. k diskuzi: Diskuze se bude zaobírat navrženými a prezentovanými koncepty umělecko-terapeutických aktivit pro danou cílovou skupinu, tzn.: promyšlenost aktivity; kritické zamýšlení; ucelenost; časové, materiální a prostorové promyšlení; vlastní zhodnocení; pozitiva nebo možná negativa aktivit; promyšlená motivace klientů; navození tvůrčí atmosféry; uvědomění si situací, které by mohly nastat během aktivity, popř. interpretace vzniklých artefaktů a reflexe celkové tvůrčí atmosféry apod. Dále se diskuze bude zaměřovat na studentovo hlubší zamýšlení nad podstatou a významem využití arteterapie v návaznosti na jeho studovaný obor.
Informace učitele
Studenti mají možnost konzultovat prostřednictvím e-mailové komunikace nebo po dohodě osobně s vyučujícím.
Kontakt:


Marie Bajnarová - odkaz: https://www.slu.cz/fvp/cz/profil/51152


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2024.