UCJNP019 Introduction into didactics

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/0/8. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Timetable of Seminar Groups
UCJNP019/A: Fri 8:05–13:00 PrPed, K. Janiš
UCJNP019/B: Fri 8:05–9:40 PrPed, K. Janiš
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA(B)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course is a follow up to the introduction to pedagogy. Its objective is development of professional pedagogic thinking of students.
Syllabus
  • 1. Didactics as the theory of teaching, definition and its position with pedagogy in general.
    2. Principal pedagogic documents
    3. Pedagogic-psychological diagnostics in school didactics.
    4. Interaction and communication in teaching.
    5. Didactic principles.
    6. Teaching objectives and their taxonomy.
    7. Organisational forms of teaching.
    8. Teaching methods
    9. Material aids. Textbooks.
    10. Teachers career. Competencies.
    11. Lesson planning and realisation.
    12. Assessment of teaching results.
Literature
    recommended literature
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X. info
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 3.vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. 5. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4. info
  • JANIŠ, K. Obecná didaktika: vybraná témata. Hradec králové: Gaudeamus, 2006. ISBN80-7041-080-9. info
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2., rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. info
  • PASCH, M.,et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2.vyd. Praha: Portál, 2005, c1998. ISBN 80-7367-054-2. info
  • KURELOVÁ, M. Pedagogika II. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2001. ISBN 80-7942-156-8. info
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 4. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2. info
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • NIKL, J. Technologie projektování učebních činností prostřednictvím vzdělávacích cílů. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-120-1. info
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
Test
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 8 HOD/SEM.
Teacher's information
Examination
The course is also listed under the following terms Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2019/UCJNP019