ARTAVTBP50 Masová komunikace

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Michal Novotný (přednášející)
Mgr. Bc. Michal Novotný (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Michal Novotný
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 16:25–18:00 M7
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ARTAVTBP50/A: každý sudý čtvrtek 18:05–19:40 M7, M. Novotný
Předpoklady
FORMA(P)
nejsou definovány
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je napomoci studentům orientovat se v současném mediálním a informačním prostředí. Seznámí je se základními teoretickými pojmy a moderními trendy, nabyté teoretické znalosti si následně ověří v praxi.
Osnova
  • 1. Základní pojmy – charakteristika, typologie masové komunikace
  • 2. Masa a další pojmy, základní modely, schémata v toku informací
  • 3. Typologie médií – tištěná média (význam knihy, tištěná periodika – pozitiva a negativa novin a časopisů)
  • 4. Typologie médií – elektronická média (film, rozhlas, televize, paměťová média, internet, další média; charakt., klady a zápory)
  • 5. Žánr a jeho charakteristika, mediální logika a formát, svoboda médií, rovnost a rozmanitost
  • 6.–7. Objektivita a informační kvalita, morálka, etika, komercionalizace a její důsledky, postmodernismus
  • 8. Bulvár a bulvarizace – vývoj a charakteristika, bulvární žurnalistika, indikátory, bulvarizace a její základní prvky
  • 9. Charakteristika online komunikace – komunikace na webu, základní typologie služeb
  • 10. Webové prohlížeče, média a marketing na webu, webové utility a nástroje
  • 11. Základní typologie a funkcionalita sociálních sítí
  • 12. Nejoblíbenější sítě, fenomén Facebook
  • 13. Nové trendy v sociálních sítích, Instant Messaging; výběr a využití sociální sítě ve zpravodajství
Literatura
    povinná literatura
  • BEDNÁŘ, V. Internetová publicistika. Praha: Grada, 2011.
  • KOL. AUTORŮ. Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky. Proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií teoreticky i prakticky. Praha: Univerzita Karlova, 2009.
  • MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. info
  • URBAN, L., DUBSKÝ, J., MURDZA, K. Masová komunikace a veřejné mínění. Praha: Grada, 2011. info
    doporučená literatura
  • BEDNÁŘ, V. Marketing na sociálních sítích. Brno: Computer Press, 2011.
  • BEDNAŘÍK, P. – JIRÁK, J. – KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: Od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011.
  • HOCHELOVÁ, V. Slovník novinárskej teórie a praxe. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2000. Kol. aut. 10 let v českých médiích. Praha: Portál, 2005.
  • KONČELÍK, J. – VEČEŘA, P. – ORSÁG, P. Dějiny českých médií 20. století. Praha: Portál, 2010.
Výukové metody
přednášky, semináře, diskuse, prezentace, diskuse, domácí cvičení
Metody hodnocení
Účast na seminářích (75 %)
Zápočtová prezentace
Zápočtový test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2024.