FPF:ARTAVTBP50 Masová komunikace - Informace o předmětu
ARTAVTBP50 Masová komunikace
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Michal Novotný (přednášející)
Mgr. Bc. Michal Novotný (cvičící) - Garance
- Mgr. Bc. Michal Novotný
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal - Rozvrh
- Čt 13:05–13:50 H8
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FORMA(P)
nejsou definovány - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, AVT-bpbk)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je napomoci studentům orientovat se v současném mediálním a informačním prostředí. Seznámí je se základními teoretickými pojmy a moderními trendy, nabyté teoretické znalosti si následně ověří v praxi.
- Osnova
- 1. Základní pojmy – charakteristika, typologie masové komunikace
- 2. Masa a další pojmy, základní modely, schémata v toku informací
- 3. Typologie médií – tištěná média (význam knihy, tištěná periodika – pozitiva a negativa novin a časopisů)
- 4. Typologie médií – elektronická média (film, rozhlas, televize, paměťová média, internet, další média; charakt., klady a zápory)
- 5. Žánr a jeho charakteristika, mediální logika a formát, svoboda médií, rovnost a rozmanitost
- 6.–7. Objektivita a informační kvalita, morálka, etika, komercionalizace a její důsledky, postmodernismus
- 8. Bulvár a bulvarizace – vývoj a charakteristika, bulvární žurnalistika, indikátory, bulvarizace a její základní prvky
- 9. Charakteristika online komunikace – komunikace na webu, základní typologie služeb
- 10. Webové prohlížeče, média a marketing na webu, webové utility a nástroje
- 11. Základní typologie a funkcionalita sociálních sítí
- 12. Nejoblíbenější sítě, fenomén Facebook
- 13. Nové trendy v sociálních sítích, Instant Messaging; výběr a využití sociální sítě ve zpravodajství
- Literatura
- povinná literatura
- BEDNÁŘ, V. Internetová publicistika. Praha: Grada, 2011.
- KOL. AUTORŮ. Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky. Proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií teoreticky i prakticky. Praha: Univerzita Karlova, 2009.
- MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. info
- URBAN, L., DUBSKÝ, J., MURDZA, K. Masová komunikace a veřejné mínění. Praha: Grada, 2011. info
- doporučená literatura
- BEDNÁŘ, V. Marketing na sociálních sítích. Brno: Computer Press, 2011.
- BEDNAŘÍK, P. – JIRÁK, J. – KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: Od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011.
- HOCHELOVÁ, V. Slovník novinárskej teórie a praxe. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2000. Kol. aut. 10 let v českých médiích. Praha: Portál, 2005.
- KONČELÍK, J. – VEČEŘA, P. – ORSÁG, P. Dějiny českých médií 20. století. Praha: Portál, 2010.
- Výukové metody
- přednášky, semináře, diskuse, prezentace, diskuse, domácí cvičení
- Metody hodnocení
- Účast na seminářích (75 %)
Zápočtová prezentace
Zápočtový test - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTAVTBP50