PV24TP042 Sociálně výchovná práce s vybranými skupinami

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit studentům systém péče o ohrožené děti v ČR. Zvláštní pozornost je věnovaná včasné péči, ústavní a náhradní rodinné péči. Studenti se zorientují v konkrétních postupech a metodách, které představují inovace v tomto systému. Dílčím cílem je objasnit problematiku rizikového chování dětí a mládeže a jeho prevence ve škole.
Výstupy z učení
Studující bude schopen popsat specifika: systému péče o ohrožené děti v ČR včasné péče ústavní péče náhradní rodinné péče sociální práce v rodinách Studující bude vědět aplikovat poznatky o prevenci rizikového chování dětí a mládeže ve škole. Studující bude kriticky reflektovat nastavení systému péče o ohrožené děti v ČR.
Osnova
  • 1. Péče o ohrožené děti v ČR. 2. Práce s rodinou jako metoda sociální práce 3. Role OSPOD v sociální práci s rodinou. 4. Posouzení potřeb dítěte a individuální plánování 5. Sociální služby v systému péče o ohrožení děti v ČR. 6. Rodinné konference - inovativní metoda 7. Včasná péče 8. Náhradní rodinná péče 9. Ústavní péče 10. Sociální pedagog/Sociální pracovník ve škole. 11. Rizikové chování dětí a dospívajících. 12. Zapojení dobrovolníků do sociální práce s dětmi, mládeží a rodinou.
Literatura
    povinná literatura
  • HURYCHOVÁ, Eva a PTÁČKOVÁ, Blanka. Sociální práce ve školství. Vydání 1. Praha: Grada, 2022. 239 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-3313-0. https://www.bookport.cz/kniha/socialni-prace-ve-skolstvi-10965/
  • Matulayová, T. – Pfaurová, P. Rodinné konference. In Matoušek, O. a kol. Strategie a postupy v sociální práci. Praha: Portál, 2022, s. 239 – 244
  • HAVLÍKOVÁ, J., 2018. Sociální práce na základních školách a ve školských poradenských zařízeních: analýza současného stavu v České republice. 1. vyd. Praha: VÚPSV, v.v.i. ISBN 978-80-7416-332-6.
  • Matulayová, T. – Krejčí, M. Organizace dobrovolnictví. In Matoušek, O. a kol. Strategie a postupy v sociální práci. Praha: Portál, 2022, s. 245 – 249
  • Matulayová, T.; Jurníčková, P. & Matulayová, N. Rodinné konference v péči o ohrožené dítě v České republice. Olomouc: Vydavatelství UP, 2021, 98 s.
  • MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ a J. KOLÁČKOVÁ (eds). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0. info
    doporučená literatura
  • MICHALÍK, J. a kol. Podpůrná opatření ve vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-57-6.
  • KNOTOVÁ, D. a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
Výukové metody
přednášky, diskuze, brainstorming, práce v malých skupinách, čtení odborných textů, samostudium - práce doma, prezentace odborníků z praxe
Metody hodnocení
1. Seminární práce: Podmínkou pro připuštění k závěrečnému písemnému testu je odevzdání seminární práce na dané téma v rozsahu min. 3600 znaků včetně mezer (tj. 3 normostrany) a s odkazy na odborné zdroje (pozn. dle citační normy ISO 690:2022).
2. Test: Závěrečný písemný test se skládá z 10 otázek hodnocených 20 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 13 bodů.
Informace učitele
Studenti mají možnost konzultovat prostřednictvím e-mailové komunikace nebo po dohodě osobně s vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/PV24TP042