UPPVMP011 Speciální geragogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
13/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Po 13:05–13:50 C306
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit se s problematikou seniorského věku a potažmo prací se seniory ve speciálněpedagogickém kontextu. Podstatou předmětu je získat ucelené teoretické informace o vědní disciplíně, která se zabývá edukací a péčí o seniory v rámci České republiky.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student umí charakterizovat vědní disciplínu a předmět, na který je zaměřena
- Student se orientuje v základních termínech teorie gerontopedagogiky v souvislostech se speciální pedagogikou
- Student rozumí rozdílům v klasifikování stáří a procesu stárnutí z pohledu různých oborů
- Student umí posoudit celospolečenské tendence směrem k seniorům v populaci
- Student se orientuje v problematice demence a následných nemocí stáří
- Student umí posoudit obecná rizika stárnoucí populace
- Student zná možnosti rezidenčních a institucionálních zařízení pro seniory
- Student umí posoudit různé možnosti terciálního vzdělávání pro seniory v ČR.

Odborné dovednosti:
- Student umí klasifikovat seniora podle různých klasifikačních stupnic
- Student umí aplikovat test MMSE (dle českých kritérií)
- Student ohodnotí, dle běžných výstupů, možnost probíhající demence u seniora
- Student posoudí riziko stárnoucí populace celospolečensky.

Obecné způsobilosti:
- Student je schopen posoudit seniorskou populaci z hlediska rizik a možností
- Student umí posoudit schopnost seniory dle jednoduché kognitivní triády
- Student zná odlišnosti různých rezidenčních zařízení pro seniory v ČR
- Student umí aplikovat odborné znalosti z předmětu v interakci se seniorem.
Osnova
  • 1. Vymezení a definování geragogiky v obecném kontextu směrem k současné situaci péče o seniory.
  • 2. Historie péče o seniory, senior v dějinách.
  • 3. Charakterizování terminů vztahujících se ke stáří a procesu stárnutí.
  • 4. Multidisciplinární přístupy ke stáří a k seniorům.
  • 5. Komparace klasifikací vztahující se ke stáří a k seniorům z různých pohledů, životních oblastí a vědních disciplín.
  • 6. Parametry stáří se zaměřením na rizika seniorské populace.
  • 7. Senior ve vztahu ke speciální pedagogice a problematice zdravotních postižení.
  • 8. Nejčastější komplikace stárnutí – demence a nemoci související se stářím.
  • 9. Péče o seniory ve specializovaných domovech a institucích.
  • 10. Vzdělávání v seniorském věku.
  • 11. Exkurze do zařízení pro seniory (dle aktuálních možností).
  • 12. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
  • JANIŠ, Kamil ml. a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000. 354 s. ISBN 8071848239.
  • KALNICKÝ, Juraj. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. 104 s. ISBN 978-80-7329-403-8.
  • KALVACH, Zdeněk a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004. 864 s. ISBN 80-247-0548-6.
  • MÜHLPACHER, Pavel. Gerontopedagogika. 1.vyd. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada publishing s.r.o., 2015. 232 s. ISBN 978-80-247-5446-8.
    doporučená literatura
  • GRUSS, P. ed. Perspektivy stárnutí. Praha, Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.
  • KLEVETOVÁ, Dana, DLABALOVÁ, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing, 2008. 208 s. ISBN 978-80-247-2169-9.
  • LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. 4. vyd. Grada Publishing, a.s., 2006, 368s. ISBN 80-247-1284-9.
  • ONDRÁKOVÁ, Jana et al. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-038-3.
  • STUART-HAMILTON, I. Psychologie stárnutí. Praha, Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
    neurčeno
  • KEBZA, O. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
  • MERRIAM, Sharan B., Rosemary S. CAFFARELLA a Lisa BAUMGARTNER. Learning in adulthood : a comprehensive guide. 3rd ed. San Francisco: John Wiley & Sons, 2007. xvi, 533. ISBN 9780787975883.
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha : Potrál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • ROTH, J., SEKYROVÁ, M., RŮŽIČKA E. et al. Parkinsonova nemoc. Praha : MAXDORF, 2005. ISBN 80-7345-044-5.
  • SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka - Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X.
  • MERRIAM, Sharan B. Adult Learning. Jossey-Bass, 2013. ISBN 978-1118-1305-75.
  • MÜHLPACHR, Pavel. Speciální geragogika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Výukové metody
Online: Přednášky, diskuze, brainstorming, rozhovor, samostatná práce, samostudium, příprava na jednotlivé semináře.
Metody hodnocení
Podmínky zápočtu:
Odevzdání seminární práce na téma Role a možnosti speciálního pedagoga v aktivizační práci se seniorem.
Úspěšné splnění zápočtového testu, tzn. 75% správně zodpovězených otázek.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.