UVSRPVR131 Rozvoj multikulturních kompetencí

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2022
Rozsah
6/0/0. Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Krčmaříková
Rozvrh
Pá 11. 3. 8:55–13:50 PED
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na jednání s občany z kulturně odlišného prostředí. Předmět je pouze v nezbytné míře orientován teoreticky. Účelem výuky je zprostředkovat studentům základní poznatky o vlivu sociálně kulturního prostředí na vývoj osobnosti člověka a jeho chování a jednání. Předmět má přispět k rozvoji a kultivování multikulturních kompetencí studujících a připravit je na efektivní jednání s osobami s odlišným kulturním zázemím. Cvičení mají sebereflexivní charakter se zaměřením na identifikaci vlastních percepčních stereotypů, komunikačních bariér, rigidních myšlenkových schémat s cílem rozvíjet toleranci vůči rozdílům mezi lidmi. Předmět navazuje a rozvíjí zkušenosti studentů, které získali v průběhu praxi bakalářského studia.
Osnova
  • 1. Pojetí mezikulturních kompetencí
    2. Vnímání sociokulturních odlišností, stereotypy, sociokulturní předsudky a osobní preference
    3. Postoje k menšinové populaci a postoje k cizincům
    4. Reflexe vlastních percepčních stereotypů
    5. Strach ze sociokulturní odlišností a jeho důsledky pro chování a jednání
    6. Osobní zkušenosti a jejich vliv na hodnocení jedinců a skupin, vlivy výchovy
    7. Vlivy vlastní sociální skupiny a referenčních skupin na hodnocení druhých jedinců a skupin
    8. Vlivy masové komunikace a komunikačních medií na hodnocení odlišných sociokulturních skupina a na utváření vztahů k nim
    9. Interakce a komunikace s příslušníky odlišných sociokulturních skupin
    10. Soudobé tendence rozvíjení mezikulturních kompetencí
Literatura
    povinná literatura
  • KALEJA, Martin. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-446-7.
  • MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • HAJSKÁ, Markéta, Máša, PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Martina CICHÁ, a Lenka GULOVÁ. Multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: UP, 2016. ISBN 978-80-244-4966-1.
    doporučená literatura
  • JANÁK, Dušan, Miroslav PILÁT, a Jan BEZDĚK. Rozdělování sociálních nerovností pod patronací státu. Situační analýza Osoblažska a možnosti jeho socioekonomického rozvoje. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2014. ISBN 078-80-7248-3.
  • ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností. Rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2
  • HLADÍK, Jakub. Multikulturní kompetence studentů pomáhajících profesí. Zlín: UTB, 2014. ISBN 978-80-7454-426-2.
  • GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 1. vydání.
  • HIRT, T. & JAKOUBEK, M. (Eds.) „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
Informace učitele
Během semináře bude každý ze studentů prezentovat osobní zkušenosti s multikulturní interakcí a provede vyhodnocení svého postupu s ohledem na využití multikulturních kompetencí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2022/UVSRPVR131