USPCZV105 Logopedie, surdopedie, oftalmopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
6/4/18. 0 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si poznatky týkající se osob cílových skupin: logopedie, surdopedie, oftalmopedie. Součástí bude nástin historického vývoje vědních oborů a současné aktuální trendy. Důraz bude kladen na orientaci v odborné terminologii a biopsychosociální podmínky socializace. Cílem předmětu je seznámit s klasifikací, charakteristikou a základními znaky osob cílových skupin, jejich edukace a poradenství pro jejich socializaci.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- mít základní poznatky z oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie,
- mít přehled o historickém vývoji,
- znát základní pojmy, charakteristiku osob cílových skupin.
Osnova
  • Logopedie, surdopedie, oftalmopedie - základní pojmy, význam, historický vývoj. (Podtémata: postavení logopedie v systému věd).
  • Základní kategorie, podmínky, zvláštnosti a průběh socializačních procesů osob cílových skupin. (Podtémata: současné tendence ve výchově a vzdělávání osob se sluchovým postižením).
  • Metody a prostředky edukace osob cílových skupin. (Podtémata: primární logopedická prevence).
  • Komunikace a komunikační styly, metody a techniky, včetně prostředků užívaných v komunikaci osob cílových skupin. (Podtémata: metodické přístupy ve výchově a vzdělávání osob se sluchovým postižením, dopady těžkého zrakového postižení na život jedince, pravidla komunikace s jedinci se zrakovým postižením).
  • Charakteristika cílových skupin oboru logopedie. (Podtémata: ontogenetický vývoj řeči, opožděný vývoj řeči).
  • Charakteristika cílových skupin oboru surdopedie.
  • Charakteristika cílových skupin oboru oftalmopedie.
  • Systém institucionální péče o osoby cílových skupin.
  • Poradenství cílových skupin, diagnostika. (Podtémata: diagnostika ve školství, kompenzační mechanismy u osob se zrakovým postižním).
  • Školní vzdělávání osob cílových skupin. (Podtémata: přehled podpůrných opatření 1. a 2. stupně u žáků s narušenou komunikační schopností, pomůcky pro osoby se sluchovým postižením ve vzdělávání, doporučení pro práci s nevidomými).
Literatura
    povinná literatura
  • KIMPLOVÁ, T., KOLAŘÍKOVÁ, M. Jak žít s těžkým zrakovým postižením? souhrn (nejen) psychologické problematiky. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-831-3.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Oftalmopedie: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2022.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Surdopedie: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2018.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y., PAPAJOVÁ, K., VOLNÁ, P. Sluchová percepce: poznatky teorie a praxe. Opava: Slezská univerzita, 2022. ISBN 978-80-7510-490-8.
  • ZEZULKOVÁ, E. Logopedie: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2022.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. Žák s narušenou komunikační schopností v procesu edukace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-695-9.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
    doporučená literatura
  • BENEŠ, P. Zrakové postižení. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2635-4.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
  • HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.
  • KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
  • KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0329-2.
  • POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-7067-190-4.
  • RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K. Pohled na samostatný pohyb a prostorovou orientaci osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-5273-9.
  • VRUBEL, M. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8022-5.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023.