FVP:USPQP035 Edukace dětí a žáků s porucham - Informace o předmětu
USPQP035 Edukace dětí a žáků s poruchami sluchu
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 13/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 16:25–17:10 C201
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(1)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností (program FVP, SPEP)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu rozšiřuje a prohlubuje základní teoretická východiska v souladu s aktuálním stavem poznatků vědecké disciplíny speciální pedagogika. Důraz bude kladen na oblasti logopedicko-surdopedické intervence u dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením na podkladě vady sluchu pro účely stanovení podpůrných opatření. Pozornost bude věnována podmínkám rozvoje komunikačních kompetencí žáků v kontextu vzdělávacího kurikula inkluzivního vzdělávání a speciálního vzdělávání. Pozornost bude zaměřena na posilování komunikačních kompetencí v kontextu prevence školní neúspěšnosti a motivace k celoživotnímu učení.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student umí objasnit základní principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků se sluchovým postižením
- student umí objasnit zákonitosti vzdělávání, výchovy a celkového rozvoje žáků se sluchovým postižením, včetně dopadu na jejich budoucí profesní orientaci
- student umí charakterizovat obtíže žáků se sluchovým postižením zasahujících do vyučovacího procesu (učební a výukové problémy, výchovné problémy, osobní problémy, obtíže zdravotní, psychické nebo emoční)
- student umí vysvětlit psychologické aspekty metod a forem výuky, metod hodnocení (patologie adaptace na školní prostředí)
- student umí vysvětlit zákonitosti procesu učení jedinců se sluchovým postižením, jeho mechanismy, druhy, průběh a podmínky, za nichž probíhá učení a výuka žáků se sluchovým postižením
- student umí charakterizovat aktuální kurikulární dokumenty, vysvětlit změny související se snazším přístupem ke vzdělávání a zajištěním rovnosti ve vzdělávání, orientací na individuální přístup k potřebám vzdělávaných, na celoživotní proces učení, na vzdělávání pro život a uplatnění absolventů vzdělávání na mezinárodním trhu práce
Odborné znalosti specifické:
- student umí vysvětlit význam logopedicko-surdopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti znakového jazyka, orální řeči a psané formy řeči, podílet se na jejich vyhodnocování
- student umí vysvětlit možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků se sluchovým postižením v závislosti na zvolení komunikačního kódu
Odborné dovednosti:
- student umí spolupracovat při úpravě podmínek pro vzdělávání žáků se sluchovým postižením ve škole a koordinovat speciálněpedagogické poradenské služby
- student umí participovat na vytváření dokumentů v rámci podpůrných opatření pro žáky se sluchovým postižením (plánů pedagogické podpory, individuálních vzdělávacích plánů)
- student umí poskytovat nejnáročnější speciálněpedagogické služby (speciálněpedagogická diagnostika, tvorba a uplatňování nových speciálněpedagogických metod) pro navazující intervence ve školním prostředí
- student umí koordinovat a metodicky vést asistenty pedagoga ve škole s důrazem na podporu rozvoje komunikačních kompetencí žáků se sluchovým postižením
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogických pracovníků školy s důrazem na specifika výuky a možnosti žáků se sluchovým postižením
- student umí poskytnout instruktáže využívání speciálních a didaktických materiálů pro žáky se sluchovým postižením
- student umí navrhovat program rozvoje osobnosti dítěte se sluchovým postižením s důrazem na poznávací schopnosti a specifické dovednosti, u nichž se predikuje úspěšnost v rámci dynamické diagnostiky
- student umí plánovat, zpracovávat a vyhodnocovat programy inkluze dětí a mládeže se sluchovým postižením
Odborné dovednosti specifické:
- student je schopen samostatně aplikovat speciálněpedagogické postupy v rámci specializace logoped/surdoped se zaměřením na práci se žáky se sluchovým postižením a se symptomatickými poruchami řeči, popřípadě se žáky hluchoslepými
- student je schopen poskytovat speciálněpedagogické poradenství v oblasti nápravných, edukačních, reedukačních a kompenzačních postupů u žáků se sluchovým postižením - Osnova
- 1. Terminologické vymezení základních pojmů v surdopedii s návazností na speciálněpedagogickou disciplínu logopedii
- 2. Komunikace a její význam společenský, komunikace jedinců se sluchovým postižením, psychologické aspekty
- 3. Vývoj řeči u jedince se sluchovým postižením. Komunikační rozdíly
- 4. Logopedická intervence u jedinců se sluchovým postižením napříč věkovými kategoriemi
- 5. Přehled komunikačních systémů jedinců se sluchovým postižením a jejich volba jako vhodného komunikačního kódu u jedinců se sluchovým postižením pro vzdělávání
- 6. Žák se sluchovým postižením ve vzdělávání v současných vzdělávacích institucích. Zvláštnosti, rozdíly, úskalí
- 7. Vzdělávání žáků se sluchovým postižením v kontextu kurikulárních dokumentů
- 8. Profesní kompetence speciálního pedagoga v rámci specializace logoped/surdoped se zaměřením na práci se žáky se sluchovým postižením
- 9. Identita osob se sluchovým postižením, jazyková a kulturní menšina Neslyšících, význam znakového jazyka
- 10. Intervenční logopedicko-surdopedické postupy a programy pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikačních kompetencí u žáků se sluchovým postižením
- 11. Specifika podpůrných opatření pro účely vzdělávání žáků se sluchovým postižením
- 12. Využití kompenzačních pomůcek k ulehčení komunikačních schopností v rámci socializace žáků se sluchovým postižením při výchovně-vzdělávacím procesu. Tvorba didaktických a metodických materiálů pro rozvoj komunikace u žáků se sluchovým postižením
- Literatura
- povinná literatura
- HORÁKOVÁ, R. Surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
- HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262–0084-0.
- JUNGWIRTHOVÁ, I. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7.
- MUNKŠNÁBLOVÁ, M. Péče o dítě s postižením sluchu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5034-7.
- NOVÁKOVÁ, I., BARVÍKOVÁ, J. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4517-5.
- ODSTRČILÍKOVÁ, Y., PAPAJOVÁ, K., VOLNÁ, P. Sluchová percepce: poznatky teorie a praxe. Opava: Slezská univerzita, 2022. ISBN 978-80-7510-490-8.
- doporučená literatura
- BARVÍKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5710-9.
- BYTEŠNÍKOVÁ, I., DOLEŽALOVÁ, L., HORÁKOVÁ, R. Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky se sluchovým postižením: metodická příručka. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-6643-4.
- DOLEŽALOVÁ, L., HORÁKOVÁ, R. Komunikační a simulační techniky surdopedické. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9678-3.
- LANGER, J. Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3674-6.
- POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3.
- HORÁKOVÁ, R. Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu: funkční hodnocení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8130-7.
- neurčeno
- KABÁTOVÁ, Z., PROFANT, M. a kol. Audiológia. Bratislava: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4173-4.
- KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-18-1.
- LANGER, J., SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R. Taktilní znakový jazyk: manuál k výuce a studiu. Praha: o.s. LORM – Společnost pro hluchoslepé, 2010. ISBN 978-80-254-8457-9.
- LECHTA, V. ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
- SOURALOVÁ, E. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1008-7.
- TARCSIOVÁ, D. Posunkový jazyk a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava: IRIS, 2019. ISBN 978-80-82000-40-8.
- ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Edukace dětí a žáků s poruchami sluchu. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Prezentace referátu na téma Podpora rozvoje jazykových a řečových dovedností v kontextu rozvoje čtenářské gramotnosti. Odevzdání referátu v písemné podobě doplněné prezentací ve formátu ppt. je podmínkou zápisu k zápočtu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQP035